Sökning: "klass och högskola"

Visar resultat 16 - 20 av 354 uppsatser innehållade orden klass och högskola.

  1. 16. Hemleverans, på vilka villkor? : En sociologisk intervjustudie om hur det fackliga arbetet påverkas i förhållande till gig-ekonomins framväxt

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Erica Paulander; Sara Petersson; [2021]
    Nyckelord :Gig economy; Gig work; the precariat; Foodora; Svenska Transportarbetareförbundet; flexibility; trade union; the swedish model; level of trade union membership; Gig-ekonomi; gig-arbete; prekariatet; Foodora; Svenska Transportarbetarförbundet; flexibilitet; plattformsarbete; fackförening; svenska modellen; otrygghet; organisationsgrad.;

    Sammanfattning : Med huvudsakligt fokus på budföretaget Foodora och de otrygga arbetsförhållanden som växer fram i samband med gig-ekonomins utbredning har denna studie som syfte att bilda en djupare förståelse för hur det fackliga arbetet påverkas, samt vilka huvudsakliga utmaningar som finns med att höja den fackliga organisationsgraden inom företaget Foodora. Det teoretiska ramverk som använts genom studien utgörs av Guy Standings teori om prekariatet. LÄS MER

  2. 17. Att lära sig nya ord på spanska : En studie om de strategier som tillämpas i undervisning och inlärning av nya ord i det spanska språket

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Magela Reyes Cruz; [2021]
    Nyckelord :spanska som främmande språk; språkinlärningsstrategier; inlärning av ordförråd; språkdidaktik;

    Sammanfattning : Abstrakt Bör elever lära sig nya ord från enkla listor eller genom mer innehållsrika exempel? Syftet med uppsatsen är att studera de strategier för språkinlärning som används av elever ihögstadiet, som har svenska som modersmål, i processen för att lära sig nya ord på spanskasom ett främmande språk, samt att studera de strategier som används i processen att lära utordförråd i ämnet spanska som främmande språk. Avsikten är att komma fram till vilkenkombination av strategier och metoder som är mest effektiva för denna grupp av elever vidinlärning av nytt ordförråd. LÄS MER

  3. 18. Varför litteraturhistoria? : En studie om lärares motiverande arbete kring litteraturhistoria

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Emelie Wallin; [2021]
    Nyckelord :litteraturhistoria; didaktik; elevmotivation;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare arbetar med litteraturhistoria för att motivera eleverna och få dem att läsa de texter de planerat samt hur de väljer den litteratur de vill behandla i sin undervisning inom litteraturhistoria. Empirin samlades genom semistrukturerade intervjuer med fem lärare i svenska. LÄS MER

  4. 19. Visualisera risker i trafiken : En studie om hur ett animerat utbildningsmaterial för moped klass 1 kan förmedla riskhantering i cirkulationsplatser

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Ebba Bergström; [2020]
    Nyckelord :Informations design; Informativ illustration; animation; narration; manér;

    Sammanfattning : The Swedish Traffic Educator's National Association (STR) is an organization for traffic training companies that conducts vocational driver training. They are responsible for creating the driver's license books that are used at all Swedish traffic schools for pupils and teachers. LÄS MER

  5. 20. "Vi finns till för alla i Sverige" : En visuell analys av den konstruerade målgruppen i Systembolagets antilangningskampanjfilmer

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Svenska

    Författare :Rolly Fermelin; [2020]
    Nyckelord :visual analysis; sociosemiotics; ’Systembolaget’; commercials; semiotic resources; film clips; diversity; target audience; ‘langning’; Public Service Announcements; visuell analys; sociosemiotiken; Systembolaget; reklamfilm; semiotiska resurser; filmklipp; mångfald; målgrupp; langning; samhällsinformation;

    Sammanfattning : Denna studie ämnar undersöka hur Systembolaget väljer att konstruera målgruppen i reklamfilmer för deras antilangningskampanj. Systembolaget har inte en uttalad begränsad målgrupp, utan deras målgrupp är den svenska befolkningen. LÄS MER