Sökning: "klass och högskola"

Visar resultat 21 - 25 av 354 uppsatser innehållade orden klass och högskola.

  1. 21. Fatigue i fem dimensioner : en enkätstudie om fatigue i relation till kön, NYHA-klass och EF-kategori hos personer med hjärtsvikt

    Magister-uppsats, Sophiahemmet Högskola

    Författare :Helena Svensson; Hilda Melander; [2020]
    Nyckelord :Fatigue; Heart failure; Patient- centered care; Questionnaire study; Enkätundersökning; Fatigue; Hjärtsvikt; Personcentrerad vård;

    Sammanfattning : Antalet personer som lever med hjärtsvikt ökar. Fatigue är ett av de vanligaste symtomen vid hjärtsvikt och kan beskrivas som en överväldigande fysisk, kognitiv och känslomässig trötthet som inte kan lindras med normala återhämtningsmetoder. LÄS MER

  2. 22. Bilder och text i läroböcker, så kan lärare bättre ta till sig av innehållet : En multimodal läromedelsanalys av tre läroböcker i ämnet engelska för årskurs fyra

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Josipa Bilic; [2020]
    Nyckelord :multimodal; text analysis; english; fourth grade; multimodal; textanalys; engelska; fjärde klass;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to analyze and compare the connection between pictures and text in three textbooks, in english, in the expectation to reach a didactic perspective that can facilitate in working with texts with students, in fourth grade.  How well do pictures and text correspond with each other in three textbooks that have been chosen for the fourth grade, in english?  What are the differences and similarities between the three textbooks seen from a multimodal perspecive? The result showed that there was an interaction between the different types of text types and the images, in all three textbooks. LÄS MER

  3. 23. Ordförrådsundervisning på mellanstadiet : specialpedagogiska och didaktiska utmaningar i det inkluderade klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Kerstin Gunnarsdotter Englund; Madelene Zetterqvist; [2020]
    Nyckelord :inkludering; mellanstadiet; ordförrådsutveckling; sociokulturellt perspektiv; speciallärare;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING Fokus för denna studie har varit att undersöka hur lärare undervisar på mellanstadiet för att utveckla elevers ordförråd för att eleverna ska kunna ta del av och förstå olika texter. Vi har valt att undersöka undervisning som ges på mellanstadiet på grund av att texterna ökar både i längd och i komplexitet. LÄS MER

  4. 24. Läsning i hemmet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ebba Norén; Anette Saarela; [2020]
    Nyckelord :Boksamtal; egen läsning; högläsning; läslust; sociokulturella perspektivet; Vygotskijs didaktiska triangel; årskurs 1; årskurs 2;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur mycket läsning som sker i hemmet i en årskurs 1 och 2 och inställningen till högläsning och egen läsning bland både barn och vårdnadshavare. I årskurs 1 deltog 17 vårdnadshavare och i årskurs 2 deltog åtta vårdnadshavare. Vi har valt ut åtta barn i respektive klass som vi har intervjuat. LÄS MER

  5. 25. Hembiträdet: individ ellerprojektionsyta? : Mentalitet, identitet, genus, klass ochskötsamhet i tidningsartiklar av och omhembiträden i det tidiga 1900-talets Sverige

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Historia

    Författare :Johan Grönmark; [2020]
    Nyckelord :Hembiträde; husmoder; mentalitet; identitet; klass; genus; intersektionalitet; patriarkalism; heder; skötsamhet; arbetarrörelsen; fackförening; arbete; hushåll; Stockholm; 1900-tal; emotionellt arbete; egensinnighet; tidskrifter;

    Sammanfattning : Uppsatsens handlar om debatten om problemen med hembiträdena och hur situationen skulle förbättras i början av 1900-talet. Källmaterialet är Stockholms tjänarinneförenings medlemstidning Tjänarinnebladet samt tidskrifterna Idun och Dagny. LÄS MER