Sökning: "kombinerad hörselnedsättning"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden kombinerad hörselnedsättning.

  1. 1. Synpedagogers erfarenheter av attintroducera och träna orientering ochförflyttning med personer som hardövblindhet : En kvalitativ intervjustudie.

    Magister-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Emy Hurtig; [2023]
    Nyckelord :dual sensory loss; deafblindness; orientation and mobility; participation; communication.; Kombinerad syn- och hörselnedsättning; dövblindhet; orientering och förflyttning; delaktighet; kommunikation.;

    Sammanfattning : Bakgrund. Personer med dövblindhet behöver kunna förflytta sig självständigt för att kunnadelta i önskad kontext. Introducering och träning av orientering och förflyttning (O&F)behöver ges för att det ska vara möjligt. LÄS MER

  2. 2. Att leva med kombinerad syn- och hörselnedsättning - vad spelar hörseln för roll?

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Jenny Widmark; [2021-10-01]
    Nyckelord :kombinerad syn- och hörselnedsättning; dövblindhet; hörapparater; hörhjälpmedel; synhjälpmedel; information- och kommunikationsteknik; information; kommunikation; orientering och förflyttning; dual sensory loss; deafblindness; hearing aids; assistive listening devices; assistive vision devices; information- and communication technology; information; communication; orientation and mobility;

    Sammanfattning : Bakgrund: Personer med Usher typ 2 har medfödd hörselnedsättning och progredierande synnedsättning som oftast debuterar i ungdomsåren. Tidigare studier har visat att informationsinhämtning, kommunikation, orientering och förflyttning samt det psykosociala måendet påverkas hos personer som lever med kombinerad syn- och hörselnedsättning. LÄS MER

  3. 3. KOMMUNIKATION MELLAN PERSONAL OCH BRUKARE I DAGLIGA VERKSAMHETER : EN KVALITATIV STUDIE

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Jessica Bengtsson; [2021]
    Nyckelord :Communication; Day center; educational tools and KASAM; Kommunikation; Daglig verksamhet; pedagogiska verktyg och KASAM.;

    Sammanfattning : Bengtsson, J. Kommunikation mellan personal och brukare i dagliga verksamheter - En kvalitativ studie. Examensarbete i handikapp ochrehabiliteringsvetenskap 15 högskolepoäng. Malmö universitet: Fakulteten förhälsa och samhälle, 2018. LÄS MER

  4. 4. Fördelar med högre ”Maximal Force Output” i benförankrade hörapparatsystem: en crossover-studie

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Elin Bergius; [2020-02-13]
    Nyckelord :benförankrat hörapparatsystem; maximal force output; kombinerad hörselnedsättning; bone anchored hearing systems; mixed hearing loss;

    Sammanfattning : Syfte: Att undersöka hur högre ”Maximal Force Output” (MFO) i ljudprocessorn för benförankrade hörapparatsystem påverkar den upplevda nyttan och ljudupplevelsen samt den uppmätta hörselförmågan hos personer med kombinerad hörselnedsättning, sett i förhållande till en mindre ljudprocessor med lägre MFO. Material och metod: Studiedesign: Prospektiv, randomiserad crossover-studie (ABA). LÄS MER

  5. 5. Framtagning av designkoncept för Monitor: : Ett hjälpmedel för dövblinda

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Moa Lundfeldt; [2018]
    Nyckelord :deaf-blindness; human centered; semantics; sensory functions; tactile interaction; dövblindhet; användarcentrerad; semantik; sensoriska funktioner; taktil interaktion;

    Sammanfattning : Syftet med projektet var att utveckla ett designkoncept för Monitor. Monitor är ett hjälpmedel för personer med nedsatt hörsel eller dövblindhet som utvecklats av Pariception AB. Projektets problemställning omfattade att ta fram en design som var användarvänlig, ergonomisk, användarcentrerad och anpassad till Pariception som varumärke. LÄS MER