Sökning: "kommunikation kulturellt"

Visar resultat 6 - 10 av 165 uppsatser innehållade orden kommunikation kulturellt.

  1. 6. Äcklet : Västvärldens framing av insektsprotein

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Vera Bäckström; Edith Hoflund Jingsäter; [2023]
    Nyckelord :mattabu; kultur; framing; klimat; Social Sciences;

    Sammanfattning : Mänskligheten står inför en klimatkris som ställer krav på livsstilsförändringar och innovativa lösningar för att möta de snart akuta problemen. En av de stora utmaningarna blir att mätta en växande befolkning samtidigt som världens marker utsätts för torka, översvämningar eller andra extremväder. LÄS MER

  2. 7. "Jag vill ha ett yrke med uniform" : En studie om vad som attraherar ungdomar till uniformsyrken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI); Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Jonah Merkel; Cecilia Ohlsson; [2023]
    Nyckelord :gymnasieutbildning; motivationsfaktorer; uniformsyrken; Bourdieu; Putnam;

    Sammanfattning : Var tredje polis i Sverige planerar för att lämna yrket, vilket kan medföra allvarliga konsekvenser för säkerheten i samhället. Vi blev nyfikna på vad som lockar människor till yrket från första början. LÄS MER

  3. 8. Kasta ut chintzen : En diskurshistorisk analys av IKEAs reklam ochnationell förnyelse i Storbritannien på 1990-talet

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudier

    Författare :Nilla Steneholt; [2023]
    Nyckelord :IKEA; New Labour; Cool Britannia; kulturell marknadsföring; ideologi; nationell identitet;

    Sammanfattning : Storbritannien präglades på 1990-talet av politiskt och kulturellt nytänkande med New Labour och kulturfenomenet Cool Britannia samtidigt som IKEA försökte etablera sig i landet. Min diskurshistoriska analys undersöker hur IKEAs reklamkampanjer “Chuck out your chintz” och “Stop being so English” anpassades till framväxande föreställningar om ett nytt Storbritannien. LÄS MER

  4. 9. Överleva underground : en kvalitativ analys av självständiga musiker i det moderna medielandskapet

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Jakob Holst; Pontus Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Artist; underground; fandoms; parasociala relationer; kulturellt kapital; relational labor; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker underground-musiker i Sverige och vad som krävs av dem för att nå ut med sin kreativa produkt och engagera sin publik. Genom kvalitativa intervjuer med fyra självständiga underground-artister i olika stadier i sina karriärer är syftet att belysa mediala aspekter av deras vardagliga arbete. LÄS MER

  5. 10. Visuella linjer i Parasite (2019) : En form- och semiotisk analys

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Sara Davidsson; [2023]
    Nyckelord :Parasite; Bong Joon-Ho; Capital; Pierre Bourdieu; Semiotics; Mise-en-scène; composition; visual lines; Parasite; Bong Joon-Ho; Kapital; Pierre Bourdieu; Semiotik; Mise-en-scène; bildkompositon; visuella linjer;

    Sammanfattning : I den här undersökningen studeras hur visuella linjer används i den sydkoreanska filmen Parasite (2019) och hur dessa tillsammans med filmens mise-en-scène och bildkomposition bidrar till att förstärka de sociala teman som finns. Detta görs genom en semiotisk- och formanalys med hjälp av filmvetenskapliga begrepp. LÄS MER