Sökning: "kommunikation kulturellt"
Visar resultat 6 - 10 av 165 uppsatser innehållade orden kommunikation kulturellt.
6. Äcklet : Västvärldens framing av insektsprotein
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medierSammanfattning : Mänskligheten står inför en klimatkris som ställer krav på livsstilsförändringar och innovativa lösningar för att möta de snart akuta problemen. En av de stora utmaningarna blir att mätta en växande befolkning samtidigt som världens marker utsätts för torka, översvämningar eller andra extremväder. LÄS MER
7. "Jag vill ha ett yrke med uniform" : En studie om vad som attraherar ungdomar till uniformsyrken
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI); Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)Sammanfattning : Var tredje polis i Sverige planerar för att lämna yrket, vilket kan medföra allvarliga konsekvenser för säkerheten i samhället. Vi blev nyfikna på vad som lockar människor till yrket från första början. LÄS MER
8. Kasta ut chintzen : En diskurshistorisk analys av IKEAs reklam ochnationell förnyelse i Storbritannien på 1990-talet
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudierSammanfattning : Storbritannien präglades på 1990-talet av politiskt och kulturellt nytänkande med New Labour och kulturfenomenet Cool Britannia samtidigt som IKEA försökte etablera sig i landet. Min diskurshistoriska analys undersöker hur IKEAs reklamkampanjer “Chuck out your chintz” och “Stop being so English” anpassades till framväxande föreställningar om ett nytt Storbritannien. LÄS MER
9. Överleva underground : en kvalitativ analys av självständiga musiker i det moderna medielandskapet
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medierSammanfattning : Denna uppsats undersöker underground-musiker i Sverige och vad som krävs av dem för att nå ut med sin kreativa produkt och engagera sin publik. Genom kvalitativa intervjuer med fyra självständiga underground-artister i olika stadier i sina karriärer är syftet att belysa mediala aspekter av deras vardagliga arbete. LÄS MER
10. Visuella linjer i Parasite (2019) : En form- och semiotisk analys
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)Sammanfattning : I den här undersökningen studeras hur visuella linjer används i den sydkoreanska filmen Parasite (2019) och hur dessa tillsammans med filmens mise-en-scène och bildkomposition bidrar till att förstärka de sociala teman som finns. Detta görs genom en semiotisk- och formanalys med hjälp av filmvetenskapliga begrepp. LÄS MER