Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 46 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Kommunikation som mänsklig rättighet och grundläggande behov. Ett utvecklingsarbete om kommunikation och samspel under mellanmålet i förskolan.
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Vårt syfte med utvecklingsarbetet är att utveckla barns möjligheter till kommunikation med vuxna och andra barn, samt att erbjuda barnen alternativ för att kunna delta i kommunikativa sammanhang i förskolans verksamhet. Likt Vygotskij framhäver i det sociokulturella perspektivet blir inte omvärlden meningsfull förrän barnen får en chans att vara delaktiga i den, samt vara med och påverka i interaktion med andra människor. LÄS MER
2. Kommunikationsförmåga hos barn med cerebral pares: En registerstudie
Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologiSammanfattning : Syfte: Syftet med studien var att undersöka hur skattad nivå i Communication Function Classification System (CFCS) förändras mellan tre skattningstillfällen (2018-2020-2022) för barn med cerebral pares i åldrarna 0–18 år. Syftet var även att undersöka hur mycket av variansen i förändringen av CFCS-nivå som kunde förklaras av ålder och användandet av tal som kommunikationssätt. LÄS MER
3. Bildstöd i förskolan : En intervjustudie om pedagogers uppfattningar av hur de arbetar med bildstöd samt hur bildstöd stödjer barns kommunikation i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om hur bildstöd kan användas för att stödja barns kommunikativa utveckling i förskolan. Vi undersöker pedagogers uppfattningar om hur de arbetar med bildstöd samt deras uppfattningar om bildstöd som pedagogiskt redskap. LÄS MER
4. De yngre barnens språkutveckling i förskolan : Utifrån förskollärares resonemang
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur förskollärare resonerar kring sitt arbete med de yngre barnens språkutveckling i förskolan. En kvalitativ studie med semistrukturerade intervjuer genomfördes med sex förskollärare från olika förskolor i två olika kommuner. Intervjuerna spelades in för att sedan transkriberas och analyseras. LÄS MER
5. En studie om integration i förskolan och inkludering av barn med svenska som andraspråk
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Abstract: Denna studie har som syfte att undersöka hur förskollärare förhåller sig och arbetar med inkludering av barn med svenska som andraspråk och om det går att förbättra deras inkluderande arbetssätt.Undersökningen använder en kvalitativ forskningsmetod där individuella intervjuer analyseras med etablerade teorier i språkinlärning och inkludering av flerspråkiga barn som inte pratar svenska. LÄS MER