Sökning: "komparativ studie av film och bok"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden komparativ studie av film och bok.

  1. 1. Film i skolan - vita duken som vita tavlan : En komparativ studie om högstadieelevers perception av film och litteratur, utifrån informella och examinerande samtal i svenskundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Isabella Kubitsky Torninger; [2020]
    Nyckelord :Reading comprehension; literacy; text movability; text talk; film talk; school cinema; film education; Swedish; Läsförståelse; literacy; textrörlighet; textsamtal; film; filmpedagogik; svenska;

    Sammanfattning : In today’s Swedish classroom, film is used as a class guard, reward or a comparison to literature rather than a didactic tool. Although film is present in most students’ everyday life, literature is still seen as the highest form of fiction. LÄS MER

  2. 2. C.S. LewisKung Caspian och skeppet Gryningen : –En komparativ studie mellan boken och filmen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Johan Svensson; [2019]
    Nyckelord :Narnia; C.S. Lewis; comparative analysis; movie; book; adaption; education; Narnia; C.S. Lewis; komparativ analys; film; bok; adaption; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att jämföra C.S. Lewis bok Kung Caspian och skeppet Gryningen och filmen med samma namn för att se vilka skillnader och likheter som finns mellan båda medierna. En narrativ analys och en komparativ analys har genomförts. LÄS MER

  3. 3. Vandrande slott och skrotmonster : – En komparativ studie av Det levande slottet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Lilly Bergvall; [2018]
    Nyckelord :Det levande slottet; Diana Wynne Jones; Hayao Miyazaki; Studio Ghibli; adaptation; transformation; komparation; text till film; undervisning;

    Sammanfattning : Studien analyserar Diana Wynne Jones bok Det levande slottet (2005) och Studio Ghiblis film med samma titel (2004) i syfte att undersöka vilka förändringar som skett i övergången från bok till film. Delarna som undersöks är narrationen, karaktärerna, värderingar och budskap samt ifall filmen anpassats till japanska förhållanden och/eller japansk publik. LÄS MER

  4. 4. Kalle och chokladfabriken : – En adaptionsstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Katja Bruus; Rebecca Jansson; [2018]
    Nyckelord :Kalle och Chokladfabriken; Adaption; Roald Dahl; Tim Burton; Komparativ studie; Värdegrund och Filmpedagogik.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vad som skett i överföringen av Roald Dahls bok Kalle och chokladfabriken (1984) till filmatiseringen med samma namn regisserad av Tim Burton (2005). Det som mer specifikt fokuseras på i analysen är vad som skett med karaktärerna, om genren har påverkats och vad som har lagts till och tagits bort. LÄS MER

  5. 5. Divergent: bok vs. film : – Likheter och skillnader mellan de två verken

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Anna Pettersson; [2017]
    Nyckelord :Divergent; ungdomsroman; Veronica Roth; komparativ analys; undervisning;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen är en komparativ studie, vilken behandlar ungdomsromanen Divergent skriven av Veronica Roth 2011 och dess filmatisering. Syftet med uppsatsen är att belysa skillnader och likheter mellan boken och filmen, med fokus på framställningen av två huvudkaraktärer. LÄS MER