Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 42 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. I FRONTLINJEN AV COVID-19 PANDEMIN. Sjuksköterskors upplevelse av arbetet på akutmottagning under pandemin

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Esther Langran; Johanna Ekstrand; [2024-01-26]
    Nyckelord :Akutmottagning; covid-19; sjuksköterska; upplevelse;

    Sammanfattning : Bakgrund: 2019 drabbades världen av ett nytt virus, SARS-CoV-2, som ledde till en pandemi. Sjuksköterskor på akutmottagningar var de som stod i frontlinjen och mötte de virussmittade. Enligt sjuksköterskans kompetensbeskrivning ska hen arbeta hälsofrämjande, personcentrerat och patientsäkert. LÄS MER

  2. 2. Att vårdas i en miljö där omvårdnad prioriteras bort : En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Lisa Bertilsson; William Dixman; [2023]
    Nyckelord :Care; Emergency Department; Experiences; Nurse; Patient; Akutmottagning; Omvårdnad; Patient; Sjuksköterska; Upplevelser;

    Sammanfattning : Bakgrund: Akutmottagningar utgör en central del inom hälso- och sjukvårdssystemet, och är ofta en första kontakt för människor som behöver akut vård. Omvårdnaden är en aspekt i patientens möte med akutsjukvården, och är en ledande del i sjuksköterskans kompetensbeskrivning. LÄS MER

  3. 3. Sjuksköterskors erfarenheter av personcentrerad vård inom akutsjukvård : En strukturerad litteraturöversikt med kvalitativ ansats

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)

    Författare :Nicole Kukuruzovic; Sara Olsson; [2023]
    Nyckelord :Ambulance; emergency department; emergency healthcare; literature review; nurse perspective; person-centered care; prehospital care; qualitative.; Akutmottagning; akutsjukvård; erfarenheter; kvalitativ; litteraturöversikt; personcentrerad vård; prehospital vård; sjuksköterskeperspektiv.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Det är väl känt att personcentrerad vård, både internationellt och nationellt, definieras som framställning av god omvårdnad. I sjuksköterskans kompetensbeskrivning ingår det att sjuksköterskan ska kunna tillämpa ett personcentrerat förhållningssätt. LÄS MER

  4. 4. FÖRDELNING AV SJUKSKÖTERSKANS ARBETSTID PÅ EN MEDICINSK VÅRDAVDELNING : EN OBSERVATIONSSTUDIE

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Jesper Ingvarsson; Joel Berg; [2023]
    Nyckelord :avbrott; patientsäkerhet; personcentrerad vård; sjuksköterska; säker vård; tid;

    Sammanfattning : Bakgrund: Sjuksköterskans kompetensbeskrivning inkluderar sex kärnkompetenser för att ge patienter god och säker vård samt förbättra hälsa och livskvalitet. Studier visar att en sjuksköterskas förmåga att fördela sin tid under en arbetsdag är viktig för patienternas utfall, riskminskning och förbättrade upplevelser. LÄS MER

  5. 5. Telefonsjuksköterskans tillgång till utbildning enligt kompetensbeskrivningen för telefonsjuksköterskor

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Johanna Fromell; Louise Pankko; [2022]
    Nyckelord :Primärvården; telefonsjuksköterska; sjuksköterska; distriktsköterska; kompetensutveckling; utbildning; kommunikation; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Abstract Bakgrund Telefonsjuksköterskan i primärvården i Region Skåne huvudsakliga arbetsuppgift är att triagera patienten till rätt vårdnivå. 2010 utformandes kompetensbeskrivningen för telefonsjuksköterskor i ett steg för att belysa telefonsjuksköterskans behov av kompetens och kompetensutveckling. LÄS MER