Sökning: "konflikt textanalys"

Visar resultat 1 - 5 av 51 uppsatser innehållade orden konflikt textanalys.

  1. 1. Makt, Media och Mosaik: En feministisk poststrukturalistisk granskning av medias porträttering av Israel-Hamas-konflikten.

    L2-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Wilma Jöhnsson Widerberg; Aline Forsström; [2024]
    Nyckelord :Israel; Hamas; media; civila; porträttering; krig och konflikt; genus; narrativ; maktrelationer; maktstrukturer.; Law and Political Science;

    Sammanfattning : I krig och konflikt har kvinnor länge använts som ett verktyg för att uppmuntra män att kriga. Genom att framställas som försvarslösa och sårbara har de förstärkt den manliga rollen som försvarare vilket har motiverat män till att bli deras och nationens beskyddare. LÄS MER

  2. 2. En musik- och textanalys av dramatiska nycklar i operan Im Treibhaus  : Intermodala relationer i en multimodal gestaltning 

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Sofia Sjödén; [2023]
    Nyckelord :Im Treibhaus; opera; Mathilde Wesendonck; Richard Wagner; dramatic keys; multimodal narrativ; musical narrativ functions; intermodal relations; guided listening experiance; listening strategies; structured listening; parallel listening; music analysis; text analysis; collaboration; word and tone conflict; communication; meaning creation; Staffan Storm; Ebba Witt-Brattström; Martyna Kaiser; Im Treibhaus; opera; Mathilde Wesendonck; Richard Wagner; dramatiska nycklar; multimodalt berättande; musikaliska berättarfunktioner; intermodala relationer; guidad lyssnaruppplevelse; lyssnarstrategi; strukturerat lyssnande; parallellt lyssnande; musikanalys; textanalys; samverkan; ord- och tonkonflikt; kommunikation; meningsskapande; Staffan Storm; Ebba Witt-Brattström; Martyna Kaiser;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka musiken och textens relation i operan Im Treibhaus från 2021 och titta på hur de samverkar och kommunicerar med varandra och utifrån det titta på vad det skapar för relation mellan de och hur det påverkar dramat. Genom operans historia har en ord- och tonkonflikt genererat flitigt om vilken av musiken eller texten som borde anses som mest rättmättigbärare av dramat, musiken eller texten? Majoriteten av åsikterna har av anpassliga åsiktsbärare för ämnet delat in musik respektive text i två läger där de ställs mot varandra. LÄS MER

  3. 3. Olena Zelenska, moder till en hel nation

    L2-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Ellen Archer; Hedda Berg; [2023]
    Nyckelord :Kvinnliga nationalsymboler; modernation; genus; media; krig; konflikt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Moder Svea, Marianne och nu Olena Zelenska? Kvinnliga nationalsymboler har varit återkommande i historien - dels som gestalter som symboliskt ska försvaras av nationens män, dels som mödrar vars uppgift är att ta hand om kollektivet och familjen. Studien undersöker hur två stora populärkulturella medieforum, Vogue och Time Magazine, har porträtterat första damen Olena Zelenska i samband med kriget i Ukraina. LÄS MER

  4. 4. "Vaccinvägrarna stoppar glädjen” : en kvalitativ textanalys av hur vaccinmotståndare gestaltas i nyhetsmedier

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Journalistik

    Författare :Erica Eriksson; Louise Lund; [2022]
    Nyckelord :Vaccinmotståndare; covid-19; inflammatorisk debatt; bemötande; gestaltningsteorin; kvalitativ textanalys; nyhetsrapportering; General Works;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att studera hur vaccinmotståndare gestaltas i tidningarna Aftonbladet, Expressen, Svenska Dagbladet och Dagens Nyheter. Studien undersöker vilken tonalitet, vilka formuleringar och vilka ordval journalisterna använder för att beskriva och framställa vaccinmotståndarna. LÄS MER

  5. 5. ”En gemensam referensram” : Potentialen för interkulturell historieundervisning på lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :David Heyman; [2022]
    Nyckelord :Interkulturell historieundervisning; lågstadiet; F-3; historia;

    Sammanfattning : Denna studie utforskar potentialen för historieundervisning med interkulturella perspektiv i grundskolans lägsta årskurser, genom intervjuer med åtta verksamma lärare. Syftet är att genom undersökning och tolkning av vad som framträder i empirin, identifiera vad interkulturella perspektiv innebär för lärarna i deras undervisning. LÄS MER