Sökning: "konst som berör"

Visar resultat 21 - 25 av 60 uppsatser innehållade orden konst som berör.

  1. 21. Arbetsmotivation vid ökat distansarbete : En kvalitativ studie om upplevelsen av arbetsmotivation under Covid-19

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Malin Burström; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Till följd av Covid-19 har vardagens rutiner för många förändrats både privat och i yrkeslivet. För att minska smittspridning har distansarbetet ökat sedan pandemin bröt ut. Att arbeta hemifrån innebär förändringar i arbetssätt och rutiner, som individer i samhället förväntas vi att vara motiverade att ta tag i förändringar. LÄS MER

  2. 22. När samhället säger stopp : En intervjustudie om hur äldres livsstil och självidentitet utmanas under pandemin

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Anna Persson; [2021]
    Nyckelord :Elderly; covid-19; challenges; lifestyle; self identity; Äldre; covid-19; utmaningar; livsstil; självidentitet;

    Sammanfattning : Sedan covid-19-pandemins inträde i Sverige i mars år 2020 har vi uppmanats att hålla avstånd till varandra, och framförallt i början av pandemin betonades att den äldre befolkningen inte borde träffa människor utanför det egna hushållet om inte avståndet gick att säkerställa. Goda intentioner kan därför beskrivas ha utmynnat i negativa konsekvenser för denna del av befolkningen, delvis orsakade av att många äldre tvingats ändra livsstil. LÄS MER

  3. 23. Vibraesthetics of Music : The design of BEATHOVEN: a haptic device for enjoying music through vibrotactile sensations

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Adam Mattsson; Martin Åhlén; [2021]
    Nyckelord :Vibraesthetics; Haptics; Music; Vibrotactile Experience; Product Design; Industrial Design Engineering; Human-Centered Design; Design-Driven Innovation; Artistic Research; Inclusive Design; Vibroestetik; Haptik; Musik; Vibrotaktila upplevelser; Produktdesign; Teknisk design; Människocentrerad design; Design-driven innovation; Estetiskt utforskande; Inkluderande design.;

    Sammanfattning : The project has the purpose of designing and developing a wearable haptic device for experiencing music through tactile vibrations on the body, and the result is the product concept BEATHOVEN and a completely new way of experiencing music.  Music is powerful, it touches our soul and gives form to our emotions. LÄS MER

  4. 24. Estetisk närvaro - Filosofiska, biologiska och konstvetenskapliga perspektiv på den ordlösa upplevelsen av bildkonst

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kulturvetenskaper

    Författare :Åke Sjöstedt; [2020-11-11]
    Nyckelord :Närvaro; Estetik; Konstvetenskap; Neuroestetik; Tvärvetenskap; Museologi;

    Sammanfattning : Estetisk närvaro - ett tillstånd av intensiv fokusering på och upptagenhet av ett estetiskt objekt, är ett vardagligt fenomen vars betydelse för upplevelse och tolkning av konst kan ha underskattats. Uppsatsen består av en kritisk tvärvetenskaplig exposé över ett axplock aktuell litteratur inom filosofisk estetik, evolutionspsykologi, neurovetenskap, konstvetenskap och museologi som på olika sätt direkt eller indirekt berör detta fenomen. LÄS MER

  5. 25. Utan miljön kan vi ju inte leva? : En studie som belyser den samhällsorienterade undervisningen inom årskurs 1-3 som bedrivs i relation till hållbar utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Julia Viklund; [2020]
    Nyckelord :Early years of compulsory school; environmental perspective; sustainable development; teaching; Grundskolans tidigare år; hållbar utveckling; miljöperspektiv; undervisning;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to shed light on the teaching that is conducted in relation to sustainable development within the community-oriented subjects for grades 1–3. Both qualitative and quantitative collection methods have been selected to provide answers to the study's purpose and research questions. LÄS MER