Sökning: "kritisk diskursanalys csr"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden kritisk diskursanalys csr.

  1. 1. Den hållbara mjölken : En legitimeringsanalys av de svenska mejeriföretagens”corporate social responsibility”-kommunikation

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Rebecca Jansson; Elvira Lindskog; [2023]
    Nyckelord :Legitimeringsanalys; diskurs; hållbarhet; CSR; mejerier;

    Sammanfattning : Mejeriföretagen i Sverige har länge marknadsfört mjölk som en hälsodryck, men under senare år har fokuset i marknadsföringen riktats mot hållbarhet. Syftet med denna studie är därmed att synliggöra hur de fyra största mejeriföretagen i Sverige legitimerar sociala praktiker om att agera hållbart. LÄS MER

  2. 2. Vem bär ansvar för modeindustrins klimatpåverkan? : En kritisk diskursanalys om semiotiska mönster i hållbarhetstexter

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Svenska

    Författare :Nora Lundberg; [2022]
    Nyckelord :Systemisk-funktionell grammatik; kritisk diskursanalys; hållbarhetsdiskurs; modeindustrin; hållbarhetskommunikation;

    Sammanfattning : I den här studien undersöks hur svenska företag inom modeindustrin kommunicerar ämnet hållbarhet i webbtexter som riktar sig till kunder och allmänhet. I studien undersöks fem texter från Lindex, Mini Rodini och Björn Borg. LÄS MER

  3. 3. Konsten att legitimisera ohållbar klädkonsumtion : En kritisk diskursanalys av H&M och NA-KD's CSR-kommunikation

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Lova Gahlin; [2022]
    Nyckelord :ast Fashion; Corporate Social Responsibility; Greenwashing; Critical Discourse Analysis; Semiotic Analysis.;

    Sammanfattning : The fashion industry's enormous environmental impact has received a lot of attention, but despite this it continues to grow, partly due to the emergence of the fast fashion segment. This fashion segment mass produces cheap, poor quality, disposable clothing at a high speed with major environmental and social impact. LÄS MER

  4. 4. “I don't really have any interest in sales. I mean, I do…" : En jämförande kritisk diskursanalys av organisationsledares CSR-kommunikation

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Isa Almäng; Emelie Frank; [2022]
    Nyckelord :Organizational communication; CSR; critical discourse analysis; leaders; politics; social movements; activism; Oatly; Ben Jerry’s;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to examine how leaders within Oatly and Ben & Jerry's describe their organizations through CSR communication in relation to growing tendencies of critique against businesses. The study takes a social structuralist position based on the ideas of Michel Foucault and Norman Fairclough, analyzing the prevalence of discourses in the leaders’ language. LÄS MER

  5. 5. That's why we're changing to all-electric : En multimodal kritisk diskursanalys av Volvo Cars hållbarhetskommunikation ideras reklamfilmer

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Linn Backman; David Fiedler; [2022]
    Nyckelord :Hållbarhet; multimodal kritisk diskursanalys; grönmålning; budskapsstrategier; CSR; intygsreklam; Volvo Cars; reklamfilmer;

    Sammanfattning : Företaget Volvo Cars återfinns på Sustainable Brand Index lista över de mest hållbaravarumärkena enligt svenska konsumenter. Samtidigt verkar företaget inom en av de mestklimatbelastande branscherna. LÄS MER