Sökning: "kultur generation"

Visar resultat 1 - 5 av 191 uppsatser innehållade orden kultur generation.

  1. 1. TJÄNSTEPERSONENS DILEMMAN : Tystnad, organisationer & offentlighet

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Ella Hammarström; Petronella Nilsson; [2024]
    Nyckelord :Kultur; tystnadskultur; tjänstemannarollen; repressalier;

    Sammanfattning : This research study explores the culture of silence within the Swedish Police Authority, with a particular focus on the role of officials. By analyzing the various cultures and norms that shape the organization, the study seeks to deepen understanding of how silence influences employees' inclination to report misconduct. LÄS MER

  2. 2. Andra generationens invandrare, lika men ändå olika : En kvalitativ studie om erfarenheter och utmaningar för andragenerationens invandrare

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Umayma Zaryouch; [2024]
    Nyckelord :Second-generation immigrants; identity; ethnicity;

    Sammanfattning : The aim of this work was to delve into the topic of second-generation immigrants. Throughthis study, the interest has been in examining and understanding how second-generationimmigrants face unique challenges and experiences in their lives, shaped by both theirparents' cultural backgrounds and the society in which they themselves grew up. LÄS MER

  3. 3. Produktdesign mot ohållbar fimpning : Hur kan produktdesign bidra till ett mer hållbart samhälle genom en wearable som uppmuntrar till goda fimp-praktiker?

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Tindra Hinderot-Flogin; [2023]
    Nyckelord :product design; design; cigarette butts; littering; sustainability; nudging; design for sustainable behavior; wearable; Produktdesign; design; fimpar; nedskräpning; hållbar utveckling; nudging; wearable;

    Sammanfattning : Projektet har utforskat hur produktdesign i form av en wearable kan bidra till en hållbar utveckling genom att uppmuntra till ordentligt avfallshantering av fimpar så att de inte hamnar löst i naturen. Studien grundar sig i designteorierna hållbar utveckling, design for sustainable behavior och nudging. LÄS MER

  4. 4. Studenters bakomliggande faktorer gällande konsumtion av hållbara livsmedel

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Alva Wassholm; Frida Blomqvist; [2023]
    Nyckelord :Hållbara livsmedel; hållbar utveckling; hållbar konsumtion; bakomliggande faktorer; studenter; Theory of planned behaviour; Social Sciences;

    Sammanfattning : Det är bevisat att en stor del av hushållens utsläpp är från matkonsumtionen och därmed grundas denna studie i ett samhällsproblem om hur matkonsumtionens skada på planeten kan minskas. Tidigare forskning har genom kvantitativa metoder identifierat motiv till eller från konsumtion av hållbara livsmedel men det saknas forskning för vad som ligger bakom dessa motiv. LÄS MER

  5. 5. Den föränderliga bilden av attraktivt arbete: En kvalitativ studie om Generation Y och Z : Hur organisationer kan arbeta för att behålla medarbetare i de yngre generationerna

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Alexandra Sörensen; Lovisa Edwall; [2023]
    Nyckelord :Employer branding; Attractive work; Attract and retain; Generation Y Millenials; Generation Z; Generational cohort theory; Motivational factors; Job embeddedness; Flexibility; Development; Leadership; Employer branding; Attraktivt arbete; Attrahera och behålla; Generation Y Millenials; Generation Z; Generational cohort theory; Motivationsfaktorer; Arbetstillfredsställelse; Flexibilitet; Utveckling; Ledarskap;

    Sammanfattning : Konkurrensen på arbetsmarknaden är idag hög och det blir allt viktigare för organisationer att vara attraktiva arbetsgivare för att kunna attrahera och behålla personal. De olika generationerna som idag är yrkesverksamma har enligt forskning olika förväntningar och idéer om vad som identifierar en attraktiv arbetsgivare. LÄS MER