Sökning: "kultur och normer"
Visar resultat 1 - 5 av 631 uppsatser innehållade orden kultur och normer.
1. #GIRLDINNER. En kvalitativ studie om tjejers kultur på sociala medier genom exemplet #girldinner
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kulturvetenskaperSammanfattning : Under 2023 fanns det många tjejtrender och under sommaren 2023 blev #girldinner ett fenomen. #Girldinner är en TikTok trend som huvudsakligen syftar till att tjejer visar sina måltider de kallar för #girldinner. LÄS MER
2. Maskulina och feminina normer inom bildämnet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)Sammanfattning : .... LÄS MER
3. "Mamma när jag blir stor vill jag bli prinsessa... eller byggarbetare!" : Om HR personalens initiativ för att minska könssegreringen i byggbranschen
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : The construction industry has long been and still is a male-dominated sector. Today, the construction industry faces challenges in meeting its recruitment needs, while female workers have been historically excluded from the industry. LÄS MER
4. ADHD i film : En undersökning om andrafiering och representationen av ADHD
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälleSammanfattning : Frågor som relaterar till ADHD är vanligt förekommande i den svenska samhällsdebatten. Det är därför intressant att studera hur funktionsnedsättningen visas i populärkulturen, närmare bestämt i film. Uppsatsens syfte var att synliggöra hur representationen av ADHD kan se ut i film med utgångspunkt i andrafiering. LÄS MER
5. En normkritisk studie om förskollärares kriterier i valet av barnlitteratur
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Studien syftar till att synliggöra åtta förskollärares perspektiv i hur de väljer ut barnlitteraturen i förskolan samt hur de beskriver sitt tillvägagångssätt för att den ska representera mångfald. Studien synliggör även hur förskollärare beskriver sitt användande av barnlitteraturen i samtal med barnen för att motverka reproducering av stereotyper utifrån ett normkritiskt perspektiv. LÄS MER