Sökning: "kvalitativ metod genusperspektiv"

Visar resultat 16 - 20 av 260 uppsatser innehållade orden kvalitativ metod genusperspektiv.

  1. 16. En studie om hur lärare ser på elevers intresse och förhållningssätt till teknikämnet, med betoning på genus.

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Johan Ekblom; [2023]
    Nyckelord :Technology; girls; boys; history of technology; sex; gender; technological imbalance; male; female.; Teknik; flickor; pojkar; teknikhistoria; kön; genus; teknisk obalans; könsneutral teknik; manligt; kvinnligt.;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka vilken syn tekniklärare på högstadiet har på elevers förutsättningar för och intresse av teknikämnet. Uppsatsen vill även ta reda på ifall det finns skillnader mellan eleverna baserat på kön och genus och vilka hinder, respektive möjligheter, som existerar för att lärarna ska kunna bedriva en (mer) inkluderande teknikundervisning. LÄS MER

  2. 17. ”Genusarbete i förskolan” : En kvalitativ studie om förskollärares arbete med genusfrågor i förskolans undervisning och lärmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Olivia Waldhagen; Matilda Waldestål; [2023]
    Nyckelord :Genus; normer; könsmönster; förskola; förskollärare;

    Sammanfattning : I en rapport gjord av Skolinspektionen (2017, s. 9) konstateras det att förskolan inte lever upptill de styrdokument och riktlinjer som finns för att motverka stereotypa normer och könsmönster i förskolan. Läroplan för förskolan (lpfö 18, s. LÄS MER

  3. 18. Sexigt smala kvinnor och muskulösa överordnade män : En kvantitativ och kvalitativ undersökning av svenska modemagasins porträttering av män och kvinnor – före och efter #MeToo

    M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Ebba Johansson; Nathalie Eriksson Leekhian; [2023]
    Nyckelord :genus; femininitet; maskulinitet; underordning; objektifiering;

    Sammanfattning : Expansive campaigns followed each other in the 2010s – #EverydaySexism, No More Page 3 and #Metoo. The latter movement had a major impact in October 2017 in connection with Alyssa Milano's tweet in which she called on women who had fallen victim to sexual harassment or abuse to respond to "MeToo". LÄS MER

  4. 19. Normbrott i Falafelflickorna och Hata Gustavsberg : En genusstudie av manligt och kvinnligt beteende i två barnböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Aisha Omar; Sanela Sadikovic; [2023]
    Nyckelord :Christina Wahldén; Agnes Lindström; Falafelflickorna; Hata Gustavsberg; ”kvinnliga” egenskaper; ”manliga” egenskaper; normbrott; genus;

    Sammanfattning : Böckerna som har valts att analyseras är Falafelflickorna (Christina, Wahldén, 2018) och Hata Gustavsberg (Agnes Lindström, 2017) utifrån genusperspektivet. Uppsatsens syfte är att undersöka om det sker normbrott i de valda barnböckerna. Teorin tar upp allmän fakta om genusperspektiv samt presenterar Nikolajevas (2017, s. 193) tabell. LÄS MER

  5. 20. Rätten till ett meningsfullt liv : En litteraturstudie om hur äldre personer utan kognitiva sjukdomar upplever livet på vårdhem

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Isa Persson; Emma Kyrö Cakmak; [2023]
    Nyckelord :Nursing homes; Residents experiences; Quality of Life; Person-centred care; Autonomy; Vårdhem; Boendeupplevelser; Livskvalitet; Kognitivt intakt; Personcentrerad vård; Autonomi;

    Sammanfattning : Tidigare forskning presenterar skillnader i upplevelsen av vilka faktorer som är viktiga för en god vårdkvalitet mellan vårdpersonal och personer på vårdhem. Av den anledningen är det viktigt att sammanställa erfarenheter från de boende för att få en helhetsbild och utveckla ett personcentrerat omvårdnadsarbete på äldreboenden. LÄS MER