Sökning: "kvalitativ metod genusperspektiv"

Visar resultat 11 - 15 av 260 uppsatser innehållade orden kvalitativ metod genusperspektiv.

  1. 11. Konsulters upplevelser av work-life balance : En komparativ utforskande fallstudie mellan kvinnor och män utifrån ett genusperspektiv

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Oliver Gotstig; [2023]
    Nyckelord :Consultants; Work-life balance; Gender; Lifedomains; Experiences; Konsulter; Work-life balance; Genus; Livsdomäner; Upplevelser;

    Sammanfattning : Bakgrund: Konsultyrket är en yrkesroll som kan innefatta hög press, suddiga arbetsgränser och en föränderlig vardag. Därav tenderar deras balans mellan arbetet och livets andra domäner, att hamna i obalans. LÄS MER

  2. 12. Idrottskulturens påverkan på självkänslan – ur ett genusperspektiv : ”Ingenting är någonsin perfekt, även fast det är väldigt bra”

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Hanna Åkerqvist; Stina Kåresjö Nelson; [2023]
    Nyckelord :Self-esteem; teamsports; sports culture; culture of silence; gender; performance; ideal; Självkänsla; lagidrott; idrottskultur; tystnadskultur; genus; prestation; ideal;

    Sammanfattning : I Sverige finns en allmän uppfattning om att idrotten är god och har en positiv inverkan på såväl individ som samhälle. Däremot är idrottens roll komplex och forskningen på huruvida det finns en korrelation mellan idrottsdeltagande och upplevd självkänsla är mer delad. LÄS MER

  3. 13. Lava-zombies och pusslekar : En kvalitativ studie med syfte att undersöka förskollärares syn på om de lekredskap och/eller ytor som erbjuds i förskolans utemiljö påverkar barns lekar ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Paulina Andersson; [2023]
    Nyckelord :Förskolans utomhusmiljö; fri lek; genusperspektiv; kamratkultur; tolkande reproduktion; affordance;

    Sammanfattning : Barn idag tillbringar en stor del av deras barndom på förskolan och mycket av dagarna där spenderas i utemiljöerna. Att förskolan ska erbjuda och sträva efter att barnen ska mötas och behandlas på jämlikt vis är en viktig fråga inom förskolan men det krävs kunskap och förståelse för hur jämlikt tolkas och användas. LÄS MER

  4. 14. Maskulinitet och femininitet i förändring: stagnation eller utveckling? : En kvalitativ undersökning av förändringsagenters egenskaper med ett genusperspektiv

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Louise Almberg; Sofie Larsson; [2023]
    Nyckelord :organizational change; change agents; stereotypes; femininity; masculinity; characteristics; change management; gender; organisatorisk förändring; förändringsagenter; arbetssätt; stereotyper; femininitet; maskulinitet; egenskaper; förändringsledning; genus;

    Sammanfattning : Bakgrund: I dagens volatila omgivning är organisatoriska förändringar något som företag ständigt måste arbeta med. På grund av detta är organisatorisk förändring något som av forskare fått mycket uppmärksamhet. Något som krävs för att genomföra dessa förändringar är förändringsagenter, en person som leder förändringen. LÄS MER

  5. 15. “Clean Girl” : den nya utgångspunkten för kvinnliga ideal? - en kvalitativ studie av hur kvinnliga ideal konstrueras på TikTok, mediafenomenet “Clean Girl”, och hur detta fenomen påverkar unga kvinnliga användare

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Elin Hallin; Celina Olsson; Stella Ski; [2023]
    Nyckelord :Clean Girl; Ideal; TikTok; Identitet; Medier; Symboliskt Kapital; Advice Media; Genus; Tripartite Influence Model; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att undersöka hur användare av plattformen TikTok uppfattar att kvinnliga ideal konstrueras på plattformen med ett fokus på det aktuella mediafenomet “Clean Girl”. Studien ämnar även att urskilja fenomenets eventuella påverkan på dess användare på både en samhällelig och individuell nivå. LÄS MER