Sökning: "kvalitativ miljö och livsvärld"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden kvalitativ miljö och livsvärld.

  1. 1. Distriktssköterskans upplevelse av telefonrådgivning : systematisk litteraturöversikt

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Melanie Rasmussen; [2023]
    Nyckelord :Telephone advice; district nurse; experiences; caring conversation; Nyckelord: Telefonrådgivning; distriktssköterska; upplevelser; vårdandesamtal.;

    Sammanfattning : Telefonrådgivning inom primärvård och vid sjukvårdsrådgivningen är en vanlig arbetsuppgift för distriktssköterskor. Distriktssköterskor ska genom icke-visuell kommunikation göra patientssäkra bedömningar och hänvisa uppringaren till rätt vårdnivå, ibland via information i andra hand. LÄS MER

  2. 2. Patienters upplevelse av att genomgå byte av perkutan nefrostomikateter på röntgenavdelning – en fenomenologisk studie

    Master-uppsats,

    Författare :Ivan Jelisic; [2022-09-02]
    Nyckelord :Perkutan nefrostomikateter; Upplevelse; Fenomenologi; Percutaneous nephrostomy tube; Percutaneous nephrostomy catheter; Patient experience; Phenomenology;

    Sammanfattning : Bakgrund: Till följd av sjukdom eller behandling kan patienter behöva en perkutan nefrostomikateter (PNS-kateter) tillfälligt eller kroniskt. Dessa PNS-katetrar behöver bytas vart tredje månad på en röntgenavdelning, s.k. PNS-byte. LÄS MER

  3. 3. Hjärntrötthet "Det är detta att det är osynligt" : En intervjustudie ur ett livsvärldsperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Sara Brundin Larsson; [2022]
    Nyckelord :Mental fatigue; traumatic brain injury; TBI; brain tumor; childhood cancer; adjustments; Hjärntrötthet; hjärnskakning; barncancer; hjärntumör; pauser; skola; anpassningar;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Brundin Larsson, Sara (2022). Hjärntrötthet- ”Det är detta att det är osynligt”. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  4. 4. "Att bli lyssnad på är det viktigaste mänskliga behovet som vi har" : En kvalitativ studie om förskollärares upplevelse av lyssnande till de yngsta förskolebarnen.

    M1-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Mikaela Uddemar-Pihl; Nina Valfridsson; [2021]
    Nyckelord :Förskola; yngre barn; lyssnande; barns delaktighet; pedagogisk dokumentation.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bilda kunskap om förskollärares upplevelser av lyssnande till de yngsta barnen samt hur de menar att lyssnande kan leda till att barn blir delaktiga i utformningen av utbildningen. Studien är kvalitativ och sex semistrukturerade intervjuer har genomförts för att kunna bilda kunskap om förskollärares berättelser och upplevelse. LÄS MER

  5. 5. Lek och undervisning i förskolan : När leken används som ett medel för undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Angelina Neuman; Jenny Gustafsson; [2021]
    Nyckelord :Education; Preschool; Learning; Play; Förskola; lek; undervisning; inbäddad undervisning; barnens perspektiv; förskollärares arbetssätt;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om lek och undervisning i förskolan samt hur dessa två fenomen förhåller sig till varandra utifrån barnens perspektiv och förskollärarnas arbetssätt. Eftersom begreppet undervisning tillkom i förskolans läroplan (Skolverket, 2018) ganska nyligen ansåg vi att det skulle vara intressant att forska kring detta mera ingående. LÄS MER