Sökning: "kvinnor i dataspel"
Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden kvinnor i dataspel.
1. Kvinnor i spel : Att ses på eller upp till
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologiSammanfattning : “Kvinnor i spel; att ses på eller upp till” är en undersökning över vilken narrativ roll en stereotypt feminin karaktärs rörelsemönster blir tilldelad och hur det kan kopplas med den manliga blicken. Detta med spel-animation som huvudfokus. LÄS MER
2. Stimma lugnt : Ångestreducering via spel för kvinnor med autism
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologiSammanfattning : Denna studie har haft i syfte att besvara forskningsfrågan: - På vilket sätt kan mekaniker baserade på kognitiv beteendeterapi användas i ett spel för att reducera ångest hos kvinnor med högfungerande autism? Utifrån tidigare forskning och tillsammans med en legitimerad psykolog har det därefter skapats en artefakt i form av ett spel som använder sig av mekaniker skapade med verktyg från den kognitiva beteendeterapin. Sex deltagare från studiens demografi har därefter fått spela spelet vid behov under en veckas tid. LÄS MER
3. Genus, stereotyper och spel : En studie om igenkänning av stereotypt kroppsspråk hos spelkaraktärer utifrån ett genusperspektiv
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologiSammanfattning : Stereotyper, gällande bland annat genus, förekommer ofta i spel, och därför har vi valt att granska detta område. Arbetets frågeställning löd: Vilka attityder har grafiker inom spelutveckling till stereotypa könsrepresentationer av spelkaraktärer, samt hur, och varför, de skulle kunna implementera dessa åsikter i framtida dataspel för att återspegla mer inkludering och mångfald genom karaktärsdesign? För att besvara frågeställningen skapades två 3D-modellerade karaktärer, en man och en kvinna, som sedan poserades i 10 stereotypa kroppshållningar. LÄS MER
4. Datorspelande hos svenska gymnasieungdomar : Vanor, drivkrafter och konsekvenser för psykosocial funktion
Master-uppsats, Linköpings universitet/PsykologiSammanfattning : En enkätundersökning utfördes om spelvanor hos svenska gymnasieungdomar. Enkäten innehöll frågor om hur mycket ungdomarna spelade och deras drivkrafter till spelande uppdelat på fyra olika skalor. LÄS MER
5. Starka kvinnliga action-hjältar : En studie i hur kvinnliga actionhjältar kan porträtteras
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologiSammanfattning : Arbetet undersökte vad manliga och kvinnliga spelare föredrar hos en kvinnlig hjälte i ett actionspel. Inledningsvis diskuterades en rad tidigare studier kring genus i spel och annan visuell media. LÄS MER