Sökning: "kvinnor i dataspel"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden kvinnor i dataspel.

  1. 1. Kvinnor i spel : Att ses på eller upp till

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Hanna Lundin; [2022]
    Nyckelord :Den manliga blicken; animation; feminism; dataspel; narrativ; film;

    Sammanfattning : “Kvinnor i spel; att ses på eller upp till” är en undersökning över vilken narrativ roll en stereotypt feminin karaktärs rörelsemönster blir tilldelad och hur det kan kopplas med den manliga blicken. Detta med spel-animation som huvudfokus. LÄS MER

  2. 2. Stimma lugnt : Ångestreducering via spel för kvinnor med autism

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Deborah Carlander; [2022]
    Nyckelord :Dataspel; mobilspel; KBT; autism; kvinnor; ångest;

    Sammanfattning : Denna studie har haft i syfte att besvara forskningsfrågan: - På vilket sätt kan mekaniker baserade på kognitiv beteendeterapi användas i ett spel för att reducera ångest hos kvinnor med högfungerande autism? Utifrån tidigare forskning och tillsammans med en legitimerad psykolog har det därefter skapats en artefakt i form av ett spel som använder sig av mekaniker skapade med verktyg från den kognitiva beteendeterapin. Sex deltagare från studiens demografi har därefter fått spela spelet vid behov under en veckas tid. LÄS MER

  3. 3. Genus, stereotyper och spel : En studie om igenkänning av stereotypt kroppsspråk hos spelkaraktärer utifrån ett genusperspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Sophie Högsta; Carl Myhrén; [2019]
    Nyckelord :Genus; kroppsspråk; stereotyper; spel; representation;

    Sammanfattning : Stereotyper, gällande bland annat genus, förekommer ofta i spel, och därför har vi valt att granska detta område. Arbetets frågeställning löd: Vilka attityder har grafiker inom spelutveckling till stereotypa könsrepresentationer av spelkaraktärer, samt hur, och varför, de skulle kunna implementera dessa åsikter i framtida dataspel för att återspegla mer inkludering och mångfald genom karaktärsdesign? För att besvara frågeställningen skapades två 3D-modellerade karaktärer, en man och en kvinna, som sedan poserades i 10 stereotypa kroppshållningar. LÄS MER

  4. 4. Datorspelande hos svenska gymnasieungdomar : Vanor, drivkrafter och konsekvenser för psykosocial funktion

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Psykologi

    Författare :Magnus Westerlind; Kenny Nilsson; [2017]
    Nyckelord :dataspel; datorspel; drivkrafter; problematiskt datorspelande; spel; ungdom; tonåring;

    Sammanfattning : En enkätundersökning utfördes om spelvanor hos svenska gymnasieungdomar. Enkäten innehöll frågor om hur mycket ungdomarna spelade och deras drivkrafter till spelande uppdelat på fyra olika skalor. LÄS MER

  5. 5. Starka kvinnliga action-hjältar : En studie i hur kvinnliga actionhjältar kan porträtteras

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Lotta Sörensen; [2015]
    Nyckelord :Kvinnliga; Hjältar; Spel; Porträttering; Grafik; Stereotyper; Dataspel; Action;

    Sammanfattning : Arbetet undersökte vad manliga och kvinnliga spelare föredrar hos en kvinnlig hjälte i ett actionspel. Inledningsvis diskuterades en rad tidigare studier kring genus i spel och annan visuell media. LÄS MER