Sökning: "lärande egenskaper"

Visar resultat 16 - 20 av 429 uppsatser innehållade orden lärande egenskaper.

  1. 16. Lärare-elev-relationen och dess påverkan på elevernas motivation i matematikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Mehrnaz Rostampour; [2023]
    Nyckelord :Effective teaching; lärare-elev-relation; motivation;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med denna studie är att undersöka vikten av goda relationer mellan lärare och elever i matematikundervisning. I studien undersöker jag också lärarens profession utifrån begreppet”effective teaching” för att se hur den goda lärare-elev-relationen kan påverka elevens matematikinlärning. LÄS MER

  2. 17. Tidig tillgång till digitalt kapital; nyckel till framgång : Om teknikelevers möte med tillämpning av digitala verktyg i teknikundervisningen

    Magister-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Mahshid Khalaj Motlagh; [2023]
    Nyckelord :Pierre Bourdieu; social capital; cultural capital; habitus; social practice; digital capital; digital in equality; the technology program; technology students; Technology 1; SolidWorks; digital tool.; Pierre Bourdieu; socialt kapital; kulturellt kapital; habitus; social praktik; digitalt kapital; digitalt o jämlikhet; teknikprogrammet; teknikelever; Teknik 1; SolidWorks; digitalt verktyg.;

    Sammanfattning : Med bakgrund i hur samhällets digitalisering präglar utbildningsväsendet, som i sin tur påverkar skolans teknikundervisning, behandlar det här examensarbetet teknikelevers habitus och strategier som tar sig uttryck i deras möte med användning av digitala verktyg som tillämpas i teknikundervisningen. Inspiration tas från sociologen Pierre Bourdieus teorier om olika kapitalformer och strategier. LÄS MER

  3. 18. Representationer av kemisk bindning i läroböcker : En komparativ innehållsanalys av läroböcker inom gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Mikael Gullstrand; [2023]
    Nyckelord :Degree project; educational sciences; didactics; chemistry education; chemistry; chemical bonding; text analysis; textbook analysis; content analysis; comparative analysis; Examensarbete; utbildningsvetenskap; didaktik; kemi; kemisk bindning; textanalys; läromedelsanalys; innehållsanalys; komparativ analys;

    Sammanfattning : Kemisk bindning är ett av de mest centrala begreppen inom kemin. Allt inom kemi handlar om interaktioner och transformationer mellan olika atomära, molekylära och joniska strukturer som resulterar i fysiokemiska förändringar. LÄS MER

  4. 19. Hantering av olika generationer på arbetsplatsen : En kvalitativ studie från managements perpektiv

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Kristina Warras; Tilde Skoglund; [2023]
    Nyckelord :arbets- och organisationspsykologi; generationer; generationstillhörighet; management; individuella skillnader; arbetsliv;

    Sammanfattning : Denna studie syftade till att undersöka hur management hanterar generationer på arbetsplatser. I studien tillämpades en kvalitativ forskningsansats där data samlades in genom semistrukturerade intervjuer. Urvalet bestod av chefer (N=14) från olika branscher varav 7 var kvinnor och 7 var män. LÄS MER

  5. 20. Att bygga trygga relationer : Hur förskolläraren bygger relationer till barn i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Amanda Arrheden; Emelie Dahlenlund; [2023]
    Nyckelord :Attachment; building relationships; high quality relationship; insecure connection; security; Anknytning; högkvalitativa relationer; otrygg anknytning; relationsbyggande; trygghet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur förskollärare gör för att bygga trygga relationer till barnen i förskolan samt undersöka varför anknytning är en viktig del i relationsbyggandet. Tidigare forskning påvisar att trygga anknytningar mellan förskollärare och barn har en positiv effekt på barns sociala utveckling, både i det tidiga och senare stadiet i livet. LÄS MER