Sökning: "lärande matriser"
Visar resultat 1 - 5 av 34 uppsatser innehållade orden lärande matriser.
1. Bedömningsmatriser under laboration och rapportskrivning i grundskolan : en studie om elevers upplevelse av matriser
L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : I skolan görs kontinuerligt olika bedömningar för att ta reda på vad eleven har lärt sig och för att kunna sätta betyg. Formativ bedömning formar lärandet hos eleven och kan också forma undervisningen. LÄS MER
2. Lärares metoder vid kamratrespons i svenska : En kunskapsöversikt
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Peer response is used in classrooms around the world to involve pupils in the assessment methods. The intention is to examine the effects of the methods and tools teachers use in peer response by answering following questions: What methods do teachers use in peer response? How can teaching methods affect students ability to give and receive feedback on texts? To answer the questions and the purpose of the study systematic searches about methods in peer response and feedback were made for previous research in the form of articles, academic journals and books. LÄS MER
3. Bara för att du inte kan svenska språket så betyder det ju inte att du inte kan : En kvalitativ intervjustudie kring nyanlända elevers kunskapsutveckling i So-ämnena
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : I skolan ställs mycket höga förväntningar på nyanlända elever, då de förväntas lära det svenska språket parallellt med ämneskunskaper. Många lärare saknar dock kompetens i hur de ska främja nyanlända elever språk- och kunskapsutveckling. LÄS MER
4. Bedömning i svenskundervisningen : En kvalitativ studie om formativ och summativ bedömning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,Sammanfattning : Studiens syfte var att belysa hur lärare beskriver att de använder sig av olika bedömningsformer och feedback gällande skrivandet i svenskämnet. Men också hur lärarna beskriver att de tydliggör bedömningen för eleverna. LÄS MER
5. Det gör ingenting att man gör fel, det är liksom där vi tränar : En kvalitativ studie om hur lärare uppfattar bedömningsprocessen i hem- och konsumentkunskap
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskapen om lärares förståelse för bedömnings- och betygsprocesser i ämnet hem- och konsumentkunskap. De frågeställningar som undersökningen utgår ifrån är: - Hur upplever lärare sin bedömningspraktik i de praktiska momenten? - Hur beskriver lärarna i hem- och konsumentkunskap sin tolkning av vad som ska bedömas utifrån kunskapskraven i de praktiska momenten? I studien användes en kvalitativ metod där åtta lärare i hem- och konsumentkunskap intervjuades. LÄS MER