Sökning: "lärarens roll för motivation"

Visar resultat 6 - 10 av 144 uppsatser innehållade orden lärarens roll för motivation.

  1. 6. Elever om moderna språk : Några elevers erfarenheter om hur man bäst lär sig tyska, franska, spanska

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Birgitta Ziemann; [2023]
    Nyckelord :Modern foreign languages; motivation; language learning; lower secondary school; Moderna språk; motivation; språkinlärning; språkdidaktik; högstadiet;

    Sammanfattning : Syftet med min studie är att synliggöra elevers erfarenheter om vad som gör ämnet moderna språk i år 8 och 9 intressant, genom att ta reda på hur eleverna upplever sina språkstudier och studera vilka faktorer som styr deras motivation. Jag har genomfört två intervjuer med sammanlagt åtta elever i åk 8 och 9 på högstadiet. LÄS MER

  2. 7. Motivation, motstånd och möjligheter inom tidig skrivutveckling : En litteraturstudie om hur skrivutvecklingen för elever i allmänna skrivsvårigheter kan främjas genom fonologisk medvetenhet och strukturerad skrivundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Julia Agnell; Martina Shabo; [2023]
    Nyckelord :skrivsvårigheter; allmänna skrivsvårigheter; fonologisk medvetenhet; skrivutveckling;

    Sammanfattning : Litteraturstudien undersöker hur allmänna skrivsvårigheter relaterar till utvecklingen av fonologisk medvetenhet hos elever i grundskolans yngre åldrar. Litteraturstudien lyfter fram hur lärare kan strukturera sin undervisning för att främja den tidiga skrivutvecklingen. LÄS MER

  3. 8. Elevers perspektiv på matematikundervisning

    Magister-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Özlem Varol; [2023]
    Nyckelord :students; mathematics education; attitudes; achievement; motivation.; elever; matematikundervisning; attityder; prestation; motivation.;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med detta examensarbete är att undersöka elevernas syn på matematikundervisningen. Undersökningen är gjord med hjälp av semistrukturerade intervjuer. Studien inkluderade sju gymnasieelever från tre olika skolor, program och årskurser. Intervjuerna spelades in och transkriberades. LÄS MER

  4. 9. Lärares roll för elevers motivation till lärande i matematikämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Reem Alzoubi; [2023]
    Nyckelord :matematikundervisning; motivation; lustfylld; self-determination theory; fenomenografi;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande magisteruppsats är att synliggöra vilka erfarenheter lärare som undervisar matematik i årskurs 3–6 i grundskolan har av sin egen betydelse som motivationsskapare för elevers lärande, samt vilka olika strategier lärarna beskriver för att stimulera elevers motivation i matematikundervisning. Givet studiens syfte och frågeställningar om uppfattningar bland grundskollärare, följer denna studie den kvalitativa forskningstraditionen. LÄS MER

  5. 10. En kvalitativ studie om pedagogiska resurser. : Mötet med diagnoser i en klassrumsmiljö.

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Paula Forsberg; Zeinab Fakhro; [2023]
    Nyckelord :ADHD; classroom environment; pedagogics; student; teacher; ADHD; elever; lärare; klassrumsmiljö; pedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilka pedagogiska resurser som är möjliggörande för ett lärande i en klassrumsmiljö. Lärarens kunskap samt erfarenhet när det kommer till pedagogiskt arbete med diagnoser, vad har det för avgörande roll i elevens mottaglighet? Därav blir frågan vilka metoder och strategier som används i deras dagliga arbetsroll. LÄS MER