Sökning: "lärarens roll för motivation"

Visar resultat 21 - 25 av 144 uppsatser innehållade orden lärarens roll för motivation.

  1. 21. Läxorrs roll i naturvetenskapliga ämnen : En kvalitativ studie ur ett pedagogiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Sajeda Kadem Aljame; [2022]
    Nyckelord :hemuppgift; inlärning; kunskapsinhämtning; kunskap; läxa; uppgifter; elever; lärare; grundskolan; homework; learning; aqcusition; knowledge; students; teachers; elementary school;

    Sammanfattning : Abstrakt Syftet med denna studie är att undersöka läxors betydelse i undervisningsprocessen ur NO-lärares perspektiv. Studien lyfter fram läxors syfte när lärarna använder sig av läxor för elevers lärande och kunskapsutveckling. LÄS MER

  2. 22. Differentierad undervisning - En påverkansfaktor på elevers motivation i matematik? : En studie utifrån lärares uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sofie Andersson; Frida Gustafsson; [2022]
    Nyckelord :Differentierad undervisning; matematik; motivation;

    Sammanfattning : I dagens klassrum finns det en bred mångfald av elever. Därav är det av stor vikt att samtliga elever blir inkluderande i undervisningssammanhanget för att kunna utveckla sina förmågor. LÄS MER

  3. 23. Elevers känsla av svårigheter i svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Nils-Petter Hjelm; [2022]
    Nyckelord :Extra anpassningar; grundskola; mellanstadiet; stödstrukturer; svenskämnet;

    Sammanfattning : Syfte med denna studie är att undersöka elevernas upplevelse om svårigheter inom svenskämnet, samt hur anpassningar påverkar eleverna och vilken roll lärarna har i undervisningen. De frågeställningar som behandlas i studien är följande: Vad är det eleverna uppfattar som svårt i svenskämnet? Hur ser eleverna på ett anpassat lektionsinnehåll i svenskämnet och vilka möjligheter ger det dem att utmanas i sin kunskapsutveckling? Vilken roll har den fysiska lärarens närvaro för eleverna i svenskundervisningen? Jag har valt att göra en empirisk studie med kvalitativa metoder i form av observation samt gruppintervjuer. LÄS MER

  4. 24. Elevernas upplevelse av matematikämnet och deras engagemang

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Abbas Al-Rubiaai; Soz Osman; [2022]
    Nyckelord :matematik; undervisning; undervisningsmetoder; lärarens roll; engagemang;

    Sammanfattning : Detta arbete utgår ifrån två frågeställningar som behandlar elevernas motivation ochengagemang för matematikämnet. För att samla in underlag och kunna besvara frågornaanvändes vetenskapliga artiklar som hittades med hjälp av databaserna, Eric via EBSCO,SwePub, Eric via ProQuest och Google Scholar. LÄS MER

  5. 25. En lärares förmåga att påverka elevers intresse, motivation och attityd inom NO- och teknikundervisning.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Isabelle Hagström; Anna Söndergaard; [2022]
    Nyckelord :attityd; didaktik; intresse; lärarens roll; mellanstadiet; motivation; naturorientering; teknik; undervisning;

    Sammanfattning : Färre elever söker in till de naturorienterande och tekniska naturtekniska utbildningarna på grund av att intresse, motivation och attityd gentemot de ämnena minskar efter mellanstadieåren. Denna kunskapsöversikt sammanställer forskning kring hur lärare kan arbeta för att påverka elevers intresse, motivation och attityd gentemot naturorientering och teknik. LÄS MER