Sökning: "lärares attityder till läromedel"

Visar resultat 11 - 15 av 20 uppsatser innehållade orden lärares attityder till läromedel.

  1. 11. Lärarna och strålning : Gymnasielärarnas inställningar, arbetsförutsättningar och handlingar när det gäller joniserande strålning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Malin Lindgren; [2013]
    Nyckelord :Joniserande strålning; attityder; gymnasielärare; post normal science;

    Sammanfattning : Detta är en studie som undersöker lärares inställningar kring området joniserande strålning samt hur de upplever arbetsförutsättningarna inom detta område. Studien tar även upp skillnader mellan nya och gamla kursplaner (Lpf94 och Gy11) och läromedel i fysik och biologi analyseras. LÄS MER

  2. 12. Är du fattig? Skyll dig själv! : En postkolonial analys av läromedel i religionskunskap och lärares attityder till läromedelsanvändning

    Kandidat-uppsats, Estetisk-filosofiska fakulteten

    Författare :Johan Grawem; [2012]
    Nyckelord :school textbooks; post-colonial analysis; discourse analysis; Hinduism; religion studies; textbook usage in schools; läroböcker; postkolonial analys; religionskunskap; diskursanalys; hinduism; läromedelsanvändning i skolan;

    Sammanfattning : I den här uppsatsen analyseras tre vanligt förekommande läroböcker i religionskunskap utifrån ett postkolonialt perspektiv i jakt på koloniala maktdiskurser. Passager där hinduism och hinduer målas upp som ”våran” motsats belyses och analyseras. LÄS MER

  3. 13. Geografi och lusten att lära, om elevers attityder och intresse för skolämnet geografi

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Lena Christoffersson; [2011]
    Nyckelord :attityd; elever; enkät; geografi; hållbar utveckling; intresse; lärare; läromedel;

    Sammanfattning : Avsikten med det här arbetet är att undersöka vad elever i skolår 4-6 har för attityd till skolämnet geografi och vad de intresserar sig för inom ämnet. Därtill vill jag jämföra detta med lärares innehållsval i ämnesundervisningen av geografi för dessa elever. LÄS MER

  4. 14. Läromedlet en ramfaktor eller en fråga om attityd? : En studie av lärares och elevers attityder till läromedel i matematik ur ett ramfaktorteoretiskt och socialpsykologiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Johanna Morström; Helene Malmström; [2011]
    Nyckelord :Attityder; ramfaktorer; läromedel; matematik; intervju; enkät;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka lärares och elevers attityder till läroboken i matematik i grundskolans tidigare år. Genom intervjuer har fem lärares attityder synliggjorts. LÄS MER

  5. 15. Läroböcker eller IKT? : Lärares attityder till läromedel i svenska årskurs 5

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Maria Magnusson; Ulrika Morsäter; [2011]
    Nyckelord :lärares attityder; IKT; läroböcker; svenskundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka lärares attityder till läromedel, läroböcker vs IKT. Vilka motiv och vilka faktorer vilar bakom dessa lärares val och vilka didaktiska konsekvenser kan de se i användandet av dessa läromedelsformer. LÄS MER