Sökning: "läromedel svenska som andraspråk"

Visar resultat 6 - 10 av 115 uppsatser innehållade orden läromedel svenska som andraspråk.

  1. 6. Semiotiska resurser i läromedel för svenska som andraspråk.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Merna Augustin; [2022]
    Nyckelord :Semiotik; multimodalitet; läromedelsanalys; svenska som andraspråk.;

    Sammanfattning : Denna studie utgår från en läromedelsanalys utifrån ett semiotiskt perspektiv. Syftet med studien är att undersöka om och hur läromedlets bild förmedlar debattartikelskrivande i ämnet svenska som andraspråk. Undersökningen görs utifrån metafunktionerna ideationell, interpersonell och textuell. LÄS MER

  2. 7. Genre i läromedel : En studie om genre och genrepedagogik i läromedel för ämnet Svenska som andraspråk

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Alexander Orädd; Jennifer Wahlberg; [2022]
    Nyckelord :Genrepedagogik; Cirkelmodellen; Läromedel; Svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : This study focuses on analyzing if teaching materials such as textbooks in the course Swedish as a second language contains elements of the Curriculum Circle presented in genre pedagogy. It also analyses what type of genres are present in said teaching materials and if they represent the genres present in the curriculum. LÄS MER

  3. 8. Får jag vara med? : En innehållsanalys av två läromedel i svenska som andraspråk på gymnasiet med fokus på etnisk och religiös mångfald

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Jill Ahlström; [2022]
    Nyckelord :läromedel; svenska som andraspråk; etnisk mångfald; religiös mångfald; kvantitativ innehållsanalys; kvalitativ innehållsanalys;

    Sammanfattning : Abstract: Syftet med uppsatsen har varit att undersöka i vilken utsträckning läromedel i svenska som andraspråk på gymnasiet innehåller etnisk och religiös mångfald, samt hur utvalda delar framställs med fokus på etnisk och religiös inkludering. Arbetets teoretiska ramverk har utgjorts av representationsteori, begreppet orientalism samt begreppet etnocentrism. LÄS MER

  4. 9. Erbjudanden till transspråkande iläromedel : – En jämförande studie av transspråkande i läromedel för svenska som andraspråk

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Sofia Lundell Björk; Alexandra Thynell; [2022]
    Nyckelord :Monolingual; Swedish as a second language; textbooks; translanguaging;

    Sammanfattning : Idag är ett stort antal av eleverna i den svenska skolan flerspråkiga. Forskning visar att elever är i stort behov av att få använda samtliga av sina språk i syfte att skapa mening och förståelse. Denna studie undersöker erbjudanden till transspråkande i tre läromedel för behovet hos flerspråkiga elever. LÄS MER

  5. 10. Är läromedel i NO anpassade till andraspråkselever i låg- och mellanstadiet? : En läromedelsanalys med fokus på språkliga svårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Rebecca Strömblad; Dunia Ablahad; [2022]
    Nyckelord :flerspråkighet; naturorienterande ämnen; läromedelsanalys; svenska som andraspråk; BICS och CALP; text och bild i läromedel;

    Sammanfattning : Studien baseras på en kvalitativ och kvantitativ läromedelsanalys med fokus på språkliga svårigheter i de naturorienterande ämnena för årskurs 1–3 samt årskurs 4 och 5. Syftet med studien var att belysa om läromedel i NO är anpassade för elever som läser svenska som andraspråk. LÄS MER