Sökning: "läromedelsanalys och svenskämnet"

Visar resultat 21 - 25 av 43 uppsatser innehållade orden läromedelsanalys och svenskämnet.

  1. 21. Språklig variation – en del av svenskämnet : En kvalitativ undersökning av arbetsområdet språklig variation och attityder utifrån utvalda läromedel och gymnasielärare

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Maria Larsson; [2020]
    Nyckelord :Svenska 1; centralt innehåll; språklig variation; sociolekter; multietniskt ungdomsspråk; attityder.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa vad utvalda läromedel presenterar inom området språklig variation med fokus på sociolekter och multietniskt ungdomsspråk. Studien undersöker vilken syn tillfrågade lärarna har på undervisningen inom språklig variation, samt hur lärare hanterar attityder till språklig variation i sin undervisning. LÄS MER

  2. 22. Läsning och läromedel : En innehållsanalys av fem läromedel för ämnet svenska riktade mot årskurs 6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Ida Karström; Marie-Louise Dahlin; [2020]
    Nyckelord :läromedelsanalys; lässtrategier; läsutveckling; svenskämnet; kursplan svenska;

    Sammanfattning : I denna studie har vi gjort en innehållsanalys av fem väletablerade förlagsproducerade läromedel inom ämnet svenska, riktade mot årskurs 6. Denna innehållsanalys gjordes utifrån ett sociokulturellt perspektiv. I vår analys har vi undersökt vilka lässtrategier som tränas i dessa fem läromedel. LÄS MER

  3. 23. Bilderboken som potentiellt läromedel för inkluderande och demokratisk svenskundervisning i F-3 : exemplet ADHD hos huvudkaraktären

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Karolina Logart; [2020]
    Nyckelord :ADHD; bilderböcker; inkluderande undervisning; intersektionella perspektiv; normkritik; potentiellt läromedel; svenskämnet som demokratiämne;

    Sammanfattning : Skönlitteratur är ett vanligt inslag i skolundervisningen, men vilka normer och värderingar sänder lärare till sina elever via böcker? Enligt läroplanen för grundskolan skall ingen elev bli diskriminerad i skolan oavsett av bland annat: kön, genus, ålder och funktionsnedsättning. Med detta som utgångspunkt har jag valt att studera ett antal bilderböcker där en karaktär har en uttalad eller outtalad ADHD diagnos. LÄS MER

  4. 24. Genus och jämställdhet i svenskämnets läroböcker för årskurs 4–6 –En läromedelsanalys

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Lejla Basic; Sandy Raheb; [2020]
    Nyckelord :Genus; jämställdhet; läromedel; läroböcker; stereotyp; föreställningar; könsroller; könsstrukturer; läromedelsanalys;

    Sammanfattning : Uppsatsen analyserar Pernilla Lundenmark och Anna Modighs lärobok Zick Zack Åk 6 Läsrummet (2013), samt Kalle Güettler, Lennart Husén och Hans Thorbjörnssons lärobok Språket lever!: svenska. 5 Grundbok (1997). Dessa läroböcker är främst avsedda för elever i årskurs 5–6 i svenskämnet. LÄS MER

  5. 25. Skrivdiskurser i läroböcker : En studie av gymnasieläroböcker i svenska 1971 - 2017

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Katarina Öhlin; [2020]
    Nyckelord :läromedelsanalys; skrivdiskurser; svenskämnet; gymnasieskolan; lärobok;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att jämföra fem läroböcker i svenska för gymnasiets första år med fokus på vilka skrivdiskurser som lyfts fram i läroböckerna samt hur dessa syns i böckerna. Den teoretiska utgångspunkten är teori om skrivdiskurser. LÄS MER