Sökning: "läsvana"
Visar resultat 11 - 15 av 25 uppsatser innehållade ordet läsvana.
11. Modersmålsundervisning och studiehandledning på modersmål som stöd för inlärning av svenska och andra ämnen
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitetSammanfattning : Sammanfattning Studien undersöker hur undervisning i modersmålet och studiehandledning på modersmålet underlättar inlärning av svenska språket samt huruvida goda modersmålskunskaper utgör ett stöd vid studier av andra skolämnen. Dessutom utreds vilka resurser pedagogerna ska använda i modersmålsundervisningen och studiehandledningen. LÄS MER
12. "Kan du inte läsa klarar du ju dig inte idag, så är det ju" : En studie av om och hur fritidshemmen bidrar till främjande av elevers läskunskaper
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för vårdvetenskap på grundnivå; Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språkSammanfattning : Bakgrund: Läsförmågorna hos svenska grundskoleelever har under de senaste decennierna sjunkit visar de internationella undersökningarna PISA och PIRLS. Flera läsprojekt har startats i Sverige för att motarbeta de nedåtgående resultaten och många skolor har gått med i dessa projekt för att stärka sina elevers läsförmågor. LÄS MER
13. Äppel, päppel, pirum, parum... : En litteraturstudie om barns läsförståelse i ämnet svenska
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : Reading in Sweden has not always looked like it does today. Reading and reading comprehension has a history and it has been influenced by different factors, earlier as well as today. Today the society has a different view of reading and reading comprehension than before. LÄS MER
14. Veckotidningar : En kvalitativ studie om hur socioekonomisk bakgrund påerkar konsumtion av veckotidnigar
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för mediestudierSammanfattning : Uppsatsens syfte är att genom åtta semistrukturerade intervjuer försöka förstå hur de olika respondenternas konsumtion av veckotidningar ser ut beroende på deras socioekonomiska bakgrund. Utifrån studiens syfte anses det vid genomförandet att det är av relevans att även studera respondenternas generella läsvanor. LÄS MER
15. Elever om läsning, motivation och undervisning : Lärarens undervisningsmetoder samt utgångspunkter för läsundervisning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka gymnasieelevers individuella läsvanor såväl som deras generella tankar och föreställningar kring läsning och då även vad som motiverar deras läsning. Vidare är syftet att undersöka hur gymnasielärares undervisningsmetoder och arbete för att främja elevers läsning. LÄS MER