Sökning: "läsvana"

Visar resultat 6 - 10 av 25 uppsatser innehållade ordet läsvana.

  1. 6. VISUELLA NOVELLER SOM TEXTSPEL : Vad finns det att få eller förlora i relation till engagemang och immersion om man konverterar en visuell novell till ett textspel?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Saga Sporrong; [2021]
    Nyckelord :visuella noveller; engagemang; spelnarrativ; textspel;

    Sammanfattning : Denna studie är menad att undersöka relationen mellan text och grafik i spel och visuella noveller, samt vilka fördelar och nackdelar som finns med att inkludera eller exkludera grafik från visuella noveller. För att undersöka detta skapades två artefakter i form av visuella noveller, en med enbart text och en med text och bild. LÄS MER

  2. 7. "I just go in and read in the phone sometimes" A survey of students' reading experiences and reading habits in year 8

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Hawra Haidar Yousif; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : AbstractStudiens syfte är att undersöka läserfarenheter och läsvanor hos elever i årskurs åtta.Förutsättningarna skiljer sig åt för eleverna i vardera skolor på grund av området de bori. Studien är baserad på en kvantitativ undersökning med digitala enkät-frågor som skickatsut till ansvariga lärare i båda skolorna. LÄS MER

  3. 8. Det lutande resultatet i PISA : En litteraturstudie om svenska elevers läsresultat i PISA-testet från 2000 till 2012 och hur det kunde bli som det blev

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och kommunikation

    Författare :Jessica Hofstedt; Sara Berg; [2018]
    Nyckelord :PISA; Läsförståelse; Sverige; Könsskillnader; Migration; Socioekonomisk status; Läsvana; Självförtroende;

    Sammanfattning : I den här litteraturstudien presenteras svenska elevers läsförståelseresultat i PISA från 2000 till 2012 samt vad forskningen anger som anledningar till att resultaten sett ut som de gjort. Resultaten visas upp i text och diagram, inte bara de allmänna genomsnittsresultaten, utan även resultatspridning hos flickor och pojkar, olika migrationsgrupper samt annan statistik som på ett tydligt sätt definierar Sveriges resultat. LÄS MER

  4. 9. Litteratur i skolan - samma mål, olika möjligheter?

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Utbildningsvetenskap; Lunds universitet/Svenska

    Författare :Rickard Lennermo; Robert Lingstedt; [2016]
    Nyckelord :litteraturundervisning; lärarkoder; läsförståelse; ramfaktorteori; vidgat textbegrepp; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Ur ett ramfaktorteoretiskt perspektiv identifierar vi i denna studie de aspekter som potentiellt påverkar svensklärares arbete med litteratur. Genom intervjuer med yrkesverksamma svensklärare har vi kartlagt deras uppfattningar och föreställningar om dessa påverkansfaktorer. LÄS MER

  5. 10. ”Reklamiskjournalistik, finns det?” Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap 2015-05-29 Institutionen för journalistik, medier och kommunikation www.jmg.gu.se En kvalitativ studie om uppfattningar kring textreklam

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Maria Ahnlund; Sussi Elhajj; [2015-08-13]
    Nyckelord :Textreklam; advertorials; medier; demokrati; publik; attityder; dagspress; tidningar; gråzon;

    Sammanfattning : Titel “Reklamiskjournalistik, finns det?” En kvalitativ studie om uppfattningar kring textreklam. Författare Maria Ahnlund & Sussi Elhajj Kurs Examensarbete i medie- & kommunikationsvetenskap, Göteborgs universitet Termin VT 2015 Handledare Britt Börjesson Uppdragsgivare JMG, Göteborgs universitet Sidantal 33 sidor (exklusive referenser och bilagor) Antal ord 14 915 ord Syfte Att beskriva och förklara hur textreklam kan uppfattas av unga vuxna i Göteborg Metod och material En kvalitativ studie med 10 samtalsintervjuer Huvudresultat Uppfattningen om textreklam i tryckt dagspress skiljer sig mycket åt utifrån personliga förkunskaper och intressen. LÄS MER