Sökning: "lågpresterande elev"

Visar resultat 6 - 10 av 22 uppsatser innehållade orden lågpresterande elev.

  1. 6. Identifiering av elever med särbegåvning som underpresterar i NO

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Emma Åström Boss; [2021]
    Nyckelord :gifted education; Biologi; definition; fysik; förvånar; gifted education; högpresterande; identifiering; kemi; lågpresterande; mellanstadiet; naturorientering; NO; särbegåvning; särskild begåvning; ta- lang; potential; uppmärksamma; underpresterande;

    Sammanfattning : Vissa elever anses ha en så hög inlärningsförmåga att de behöver anpassning i skolan. Av någon anledning verkar det vara svårt för lärare att identifiera dessa elever. Om eleverna dessutom underpresterar, vilket gör att det utåt sett kan uppfattas som att de fått utma- ningar på rätt nivå, blir det ännu svårare. LÄS MER

  2. 7. Didaktiska avvägningar i klassrummet : En studie om lärares val av möblering och placering av elever med olika prestationsnivåer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Matilda Gustafsson; Amanda Josefsson; [2019]
    Nyckelord :didaktiska avvägningar; klassrumsmöblering; placering av elever; högpresterande elever; lågpresterande elever;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskapen om lärares didaktiska avvägningar vid möblering och placering av hög- respektive lågpresterande elever i klassrummet. Vi ville synliggöra vilka didaktiska avvägningar lärare, verksamma i årskurs 1-6, gjorde och varför. LÄS MER

  3. 8. Effekter av nivågruppering : En litteraturöversikt om nivågruppering i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Elin Billing; Maja Engsund; [2018]
    Nyckelord :Nivågruppering; elev; matematik; undervisning; homogen och heterogen.;

    Sammanfattning : Lärare ansvarar för att möta alla elevers olika förutsättningar och behov i matematikundervisningen därför bör det finnas flera vägar att nå målen. Att differentiera undervisningen genom nivågruppering är en väg att gå för att möta alla elevers olikheter. LÄS MER

  4. 9. Motivera för att lära matematik : Trianguleringsstudie i f-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Jenny Karlsson; [2017]
    Nyckelord :Matematikintresse; organisation; interaktion; kommunikation; prestation.;

    Sammanfattning : Abstract: Syftet med denna studie har varit att analysera hur lärare organiserar undervisning och kommunicerar för att skapa matematikintresse hos sina elever. Studien är kvalitativ, där utgångspunkten har varit en observationsstudie som har kompletterats med elevintervjuer och enkätundersökningar med klasslärare. LÄS MER

  5. 10. Motivera för att lära matematik : Trianguleringsstudie i f-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Jenny Karlsson; [2017]
    Nyckelord :Matematikintresse; organisation; interaktion; kommunikation; prestation.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att analysera hur lärare organiserar undervisning och kommunicerar för att skapa matematikintresse hos sina elever. Studien är kvalitativ, där utgångspunkten har varit en observationsstudie som har kompletterats med elevintervjuer och enkätundersökningar med klasslärare. LÄS MER