Sökning: "lönsamhet genom e-handel"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden lönsamhet genom e-handel.

  1. 1. Tur och retur : Ett cirkulärt förhållande mellan köp- och returprocessen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Frida Holm; Jenny Lilja; Moa Ekström; [2023]
    Nyckelord :Return process; Return policies; e-commerce; communication; customer journey; profitability; purchase process; Returprocessen; returhantering; returpolicy; e-handel; kommunikation; kundresan; lönsamhet; köpprocess;

    Sammanfattning : Returer är ett ämne som fått stor uppmärksamhet i dagens modeindustri på grund av ökad medvetenhet om hållbarhet och för att returer utgör en risk för företags lönsamhet. I takt med att e-handeln växt har antalet returer ökat och det blir därför viktigt för företag att rikta resurser mot att förebygga returer. LÄS MER

  2. 2. Vad motiverar konsumenter att handla livsmedel online? : Affärsutveckling och digitalisering i livsmedelsbranschen

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Johanna Erström; [2022]
    Nyckelord :Livsmedel; online-handel; e-handel; affärsutveckling; femfaktorsteorin;

    Sammanfattning : Syfte: Studien riktar sig mot affärsutveckling, och genom att studera konsumters motivationsfaktorer kunna identifiera vad livsmedelsföretag behöver tillhandahålla för att attrahera konsumenter till online handel. Metod: Studien bygger på en epistemologisk utgångspunkt där befintliga vetenskapliga kunskaper ligger till grund för att förklara vad som motiverar konsumenter att handla livsmedel online. LÄS MER

  3. 3. Towards Circularity in Fashion E-commerce — Business Model Development

    Master-uppsats, Lunds universitet/Förpackningslogistik

    Författare :Maria Hallgren; Alfhild Hedelin; [2022]
    Nyckelord :Business Model Canvas; Business Modelling; Circular E-Commerce; Clothing Reuse; Sustainability; Value Proposition Canvas; Business and Economics; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : I dagsläget står textilindustrin i Sverige inför flera utmaningar relaterat till dess negativa miljöpåverkan och brist på cirkularitet. Ett identifierat ämne inom detta område är klyftan mellan e-handlare av kläder och second hand-organisationer eller andra mottagare av kläder. LÄS MER

  4. 4. Verksamhetsstyrning inom detaljhandeln vid en digital förändring

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad

    Författare :Olivia Eriksson; Emma Nilsson; [2021]
    Nyckelord :verksamhetsstyrning; digitalisering; ledarskap; detaljhandel;

    Sammanfattning : Titel: Verksamhetsstyrning inom detaljhandeln vid en digital förändringFörfattare: Olivia Eriksson och Emma NilssonHandledare: Henrietta NilsonNyckelord: Digitalisering, ledarskap, verksamhetsstyrning, digital transformation, detaljhandelBakgrund: Digitaliseringen har haft stor påverkan på företag och samhället det senaste decenniet. Detta har inneburit att företag måste anpassa sin verksamhet och styrning för att kunna fortsätta utvecklas och vara framgångsrika. LÄS MER

  5. 5. Comparative Analysis of Energy Intensity and Profitability in Emerging E-Grocery Retail Models

    Master-uppsats, KTH/Energiteknik

    Författare :Piotr Grudzien; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The supermarkets account for approximately 3% - 4% of the electricity consumption in the industrialisedcountries which makes them one of the main contributors to climate change. Food retail, similarly toother energy intensive industries requires deep changes that would reduce its negative environmentalfootprint. LÄS MER