Sökning: "leda grupp genom samtal"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden leda grupp genom samtal.

  1. 1. Kooperativt lärande - dialog och samtal

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Daniel Wejfalk; [2022]
    Nyckelord :dialog; dialogiskt klassrum; inlärningsförmåga; kommunikation; kooperativt lärande; samarbetsinlärning; samtala; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med min studie är att analysera hur kooperativt lärande kan leda till ett mer dialogiskt klassrum och huruvida det kan påverka elevernas förmåga att samtala. Det är en kvalitativ studie där fem klasslärare, på en grundskola i Malmö kommun, har intervjuats. LÄS MER

  2. 2. Kunskapsutveckling i en danskonstnärlig process : praktiknära studie av design i ett skapandeprojekt på gymnasiet

    Master-uppsats, Stockholms konstnärliga högskola/Institutionen för danspedagogik

    Författare :Lena Dahlqvist; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sammanfattningsvis ser man att designen fungerar ändamålsenligt för ett skapandeprojekt i relation till Skolverkets kunskapskrav och att begreppet konstnärlig process genomförs på ett gestaltande sätt. Själva begreppet konstnärlig process tydliggörs eller medvetandegörs inte verbalt i så stor utsträckning annat än i projektets början, men lärprocessens utformning som ett projekt kan kroppsligt vara en konkretisering av en konstnärlig process. LÄS MER

  3. 3. Effekterna av kooperativt lärande : En kunskapsöversikt med fokus på samhällsorienterade ämnen och elevers förstaspråk

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Josefine Johnsson; Sabine Edh; [2020]
    Nyckelord :kooperativt lärande; elevers förstaspråk; samhällsorienterande ämnen; sociala förmågor;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med kunskapsöversikten är att skapa en övergripande bild av forskning som beskriver vilken effekt kooperativt lärande har på elever inom utvecklingen av deras förstaspråk och i de samhällsorienterande ämnena. I översikten belyses också hur den kooperativa undervisningen påverkar elevers sociala förmågor samt demokratiska värderingar jämfört med traditionell undervisning. LÄS MER

  4. 4. Markörer för identitet ur elevers perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sofia Huss; [2020]
    Nyckelord :identitet; smink; kläder; hår; intersektionell analys; stereotyp; elever;

    Sammanfattning : Att arbeta med identitet är en del av läraryrket eftersom skolan ska främja förståelse för samt förmåga till inlevelse i andra människors identitet (Skolverket, 2011b). En del av skolans övergripande mål är även att elever ska respektera andra människors egenvärde och integritet, ta avstånd från förtryck och kränkande behandlingar samt att samspela i möten med andra utifrån respekt för skillnader i livsvillkor, kultur, religion och historia (Skolverket, 2011b). LÄS MER

  5. 5. Olika sätt att förstå matematik : Kartläggning av elevers strategival och matematikens begriplighet, hanterbarhet och meningsfullhet för elever i åk 6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Joanna Vikergård; Anna Wikström Berggren; [2019]
    Nyckelord :ekologisk systemteori; kartläggning; KASAM; matematik; strategier; speciallärare; specialpedagog;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka variationer kring hur elever förstår vissa matematiska begrepp och vilka strategier de använder för att lösa matematiska uppgifter samt hur de utvecklat denna praktik. Denna kunskap kan vara ett stöd för speciallärare/specialpedagoger i arbetet med att stötta både elever och lärare i den kunskapande processen, både i verksamheten samt vid kartläggning på individ- och gruppnivå. LÄS MER