Sökning: "legitimitetsskapande kommunikation"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden legitimitetsskapande kommunikation.

  1. 1. Skapandet och nyttjandet av hållbarhetsmarknadsföring bland svenska outdoorföretag

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Sarah Nyström; Ida Jansson; [2023]
    Nyckelord :Sustainability; CSR; Marketing; Greenwashing; Hållbarhet; CSR; Marknadsföring; Greenwashing.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Fenomenet greenwashing har skapat en misstro hos konsumenterna, och som kommit att påverka konsumtionen av miljövänliga produkter negativt. Samtidigt som det råder ett ökat tryck på företagen att agera ansvarstagande och hållbart, är risken överhängande att de anklagas för att nyttja missvisande kommunikation eller exponera ogrundade påståenden om företagets hållbarhetsarbete. LÄS MER

  2. 2. Skapandet av ett legitimt scenframträdande

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Tess Rosa Linnea Bandstein; Sara Landorph Nielsen; [2023]
    Nyckelord :Organizational legitimacy; social sustainability; CEO-letter; strategic communication; Goffman; dramaturgy; Social Sciences;

    Sammanfattning : Byggandet av en organisation som externt uppfattas som trovärdig och legitim är av stor vikt för att långsiktigt värna om organisationens överlevnad. Detta görs exempelvis genom att kommunicera om organisationens hållbarhetsprestationer och visioner, och utgör grunden för hur organisationen följaktligen uppfattas av sina intressenter. LÄS MER

  3. 3. En flygresa genom karismans samtid : En fallstudie av SAS externa kommunikation och legitimitetsskapande

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Adam Comeau; Ludvig Ekholm; [2023]
    Nyckelord :multimodal analys; sociosemiotik; image; karismatisk legitimitet;

    Sammanfattning : The airline sector is facing a new reality post-covid, where leisure travel is increasing around the world. Furthermore, there is a change which permeates the entire western world, where the postmodern society increasingly advocates emotional qualities over rational qualities in organizations. LÄS MER

  4. 4. Warwashing - Om företags legitimitetsskapande i krig

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Matilda Johansson; Vendela Melin; Filippa Möller; [2022]
    Nyckelord :CPA; Legitimitet; Kriget i Ukraina; Crisis management; Digital kommunikation CPA; Legitimacy; Russia-Ukraine war; Digital communications; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syfte: Denna studie syftar till att undersöka hur företag kommunicerat inom ramen för Rysslands invasion av Ukraina för att skapa sig legitimitet. Uppsatsens syfte är att djupdyka i hur företag, sedan invasionen bröt ut, agerat och kommunicerat sitt ställningstagande i invasionen. LÄS MER

  5. 5. Alla ska med! : Hur en förändring med medarbetarinvolvering går till ur ett nyinstitutionellt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Andreas Ocklind; Filip Silva Skoog; [2022]
    Nyckelord :Förändringsarbete; Medarbetarinvolvering; Nyinstitutionellt perspektiv;

    Sammanfattning : Förändringsarbeten har potentiellt stor påverkan på personalens mående på företag, därför är det av stor vikt att veta hur de ska drivas för att de ska få önskad effekt. Syftet med den här studien är att fånga upp eventuella skillnader i medarbetares uppfattning av involvering i ett ledningsdrivet förändringsarbete i en stor hierarkisk organisation samt att bidra med kunskap om hur de centrala nyinstitutionella begreppen legitimitet, myter, särkoppling och ceremonier kan förklara ett sådant förändringsarbete. LÄS MER