Sökning: "lingvistik språkinlärning"

Visar resultat 6 - 10 av 13 uppsatser innehållade orden lingvistik språkinlärning.

  1. 6. Mellan talaren och lyssnaren. : Andraspråkssamtal med fokus på samtalsturens inledning och avslutning.

    Kandidat-uppsats, Institutionen för språk och litteratur, SOL

    Författare :Marianne Sthen; [2012]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sammandrag Denna uppsats tar fasta på det växelspel som uppstår mellan deltagarna i ett samtal. I början och slutet av en samtalstur, det en talare framför till dess att nästa talare tar vid, finns ett s.k. övergångsområde. LÄS MER

  2. 7. Prosodisk transfer av ordaccenter från svenska till engelska : akustisk analys av hur förstaspråksdialekter påverkar andraspråket

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Allmän språkvetenskap

    Författare :Karolina Löwgren; [2005]
    Nyckelord :Svenska språket; dialekter; Andrapråksinlärning; engelska; Interferens; Kontrastiv analys; Prosodi; Prosodisk transfer; Förstaspråksdialekter; Andraspråk; Brytning; Language learning; Språkinlärning; Phonetics; phonology; Fonetik; fonologi; Applied linguistics; foreign languages teaching; sociolinguistics; Tillämpad lingvistik; undervisning i främmande språk; sociolingvistik; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : [Ingen sammanfattning].... LÄS MER

  3. 8. Euro-English Accents : Pride and Prejudice

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Allmän språkvetenskap

    Författare :Britta Larson Bergstedt; [2005]
    Nyckelord :Engelska språket i Europa; Euro-English; Engelska - uttal - Europa; Identitet och språk; Språkfördomar; Engelska som andraspråk; Language learning; Språkinlärning; English; Engelska; Phonetics; phonology; Fonetik; fonologi; Applied linguistics; foreign languages teaching; sociolinguistics; Tillämpad lingvistik; undervisning i främmande språk; sociolingvistik; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : This study considered whether or not 20 female Swedish high school students(the listeners) responded differently to and to what extent were able to correctly identify nine European female non-native English speakers and if contact amounting to more than one month with a foreign culture affected their reponses. The connection between identity and language, Euro-English and attitude studies serve as a background to an 18 question 6-point Likert scale language attitude survey based on power, solidarity, and competence qualities. LÄS MER

  4. 9. Hur går det till när barn lär sig färger? : En studie om hur barn lär sig kopplingen mellan färger och färgtermer

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Allmän språkvetenskap

    Författare :Simone Löhndorf; [2003]
    Nyckelord :Färgperception; Språkinlärning; Färger; Färgtermer; Barn 2-4 års ålder; Linguistics; Lingvistik; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Forskare, föräldrar och förskolepersonal har sedan länge lagt märke till att inlärningen av färger och deras beteckningar skiljer sig från inlärningen av andra adjektiv och från substantiv. En undersökning har genomförts med syftet att komma närmare svaret på frågan: hur går det till när barn lär sig kopplingen mellan färg och färgterm? Ett trettiotal barn i åldern två till fyra år har deltagit i ett test med tre delmoment. LÄS MER

  5. 10. Tonala och temporala avvikelser hos svenska inlärare av franska

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Allmän språkvetenskap

    Författare :Olof Sandgren; [2003]
    Nyckelord :Främmandespråksinlärning; Franska språket; Svenska språket; Intonation; Frasering; Modersmålsbundenhet; Språkinlärning; Applied linguistics; foreign languages teaching; sociolinguistics; Tillämpad lingvistik; undervisning i främmande språk; sociolingvistik; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : I denna uppsats har jag fortsatt den ndersökning av svenska inlärare av franska som påbörjades i min C-uppsats. Avsikten har varit att studera om de språkliga avvikelser från den franska normen som upptäcktes i den förra studien kvarstår även denna gång då studien inte längre gäller vokaldurationer utan istället det tonala förloppet och final förlängning. LÄS MER