Sökning: "linneuniversitetet 2020"

Visar resultat 11 - 15 av 2331 uppsatser innehållade orden linneuniversitetet 2020.

  1. 11. Bollen är i rullning för en jämställd fotboll : En tematisk innehållsanalys om Sportbladets gestaltning av de svenska dam- och herrlandslagen i fotboll

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Manda Zanier; Philippa Nilsson; [2024]
    Nyckelord :2023 Women s World Cup; UEFA Euro 2020; Sportbladet; genus; gestaltning; symbolisk utlplåning; hegemonisk maskulinitet; tematisk analys; sportjournalistik;

    Sammanfattning : This study’s aim and purpose was to analyze how the Swedish tabloid Sportbladet portrayed the Swedish women’s and men's national teams in soccer under two different championships, 2023 FIFA Women’s World Cup and UEFA Euro 2020. A thematic content analysis was used as the method to analyze 65 different articles from Sportbladet. LÄS MER

  2. 12. Läromedelsanalys av kolonialismen/imperialismen : I svenska läroböcker i historia mellan 1970 - 2020

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Johan Eklöf; [2024]
    Nyckelord :Postkolonial; läromedel; läroböcker; läromedelsanalys; postkoloniala diskurs; historia; läromedel i historia; Edward Said;

    Sammanfattning : In this learning materials analysis I will be going through the following Swedish curriculums, lgy70, lpf94 and lgy70 and at least two textbooks from each curriculum. The purpose of this essay is to find out if there has been any changes in the textual content regarding colonialization in the Swedish textbooks in the subject of history at Swedish high school´s. LÄS MER

  3. 13. "Man måste verkligen välja hur man planerar" : En kvalitativ studie om hur förskollärare planerar och genomför undervisning i samband med inskolningar.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Malin Nylund; Jennifer Svensson; [2023]
    Nyckelord :educare; förskola; inskolning; trygghet; anknytning; undervisning; planering; didaktik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur förskollärare planerar och genomför undervisning i samband med inskolningar. Studiens undersökningsinstrument utgörs av en intervjuguide som är framarbetad för att besvara våra frågeställningar. LÄS MER

  4. 14. Nationella minoriteters språk och kulturer i mediediskurser: bidrag eller hinder för en likvärdig förskola? : En kritisk diskursanalys

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Emma Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Media discourses; Sweden’s national minorities; preschool; social justice; languages and cultures; Mediediskurser; Sveriges nationella minoriteter; förskola; social rättvisa; språk och kulturer;

    Sammanfattning : År 2019 förstärktes Sveriges skollag och därmed förskolans uppdrag med att främja Sveriges nationella minoriteters språk och kulturer i förskolan (Skolverket, 2018a). Trots förstärkningen i skollagen framgår det i tidigare forskning att det förekommer kunskapsbrister i skolan, därmed även i förskolans verksamhet, kring Sveriges nationella minoriteters språk och kulturer (Rodell Olgaç, 2020). LÄS MER

  5. 15. Online Education and Digital Competence : A Comparative Study of Teachers’ Perception Based on Their Experience During COVID-19 Pandemic

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

    Författare :Georgia Keramidari; Olubusayo Esther Adebayo; [2023]
    Nyckelord :Online education; E-learning; Capabilities; Teachers’ experience; Secondary school education; Pandemic; COVID-19; Online teaching; Distance learning; Educational affordance;

    Sammanfattning : Digitalization through the use of Information and Communication Technologies is a phenomenon which has a great influence on our way of living. Organizations and society at large are not left behind. LÄS MER