Sökning: "litteratur på högstadiet"
Visar resultat 6 - 10 av 102 uppsatser innehållade orden litteratur på högstadiet.
6. TESTBASERAT LÄRANDE : Lärare och elevers uppfattning av testbaserat lärande i matematik
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Formativ bedömning är en pedagogisk strategi som innebär att undervisningen utformas för att generera kvalitativ information som kan användas av både lärare och elever för att förbättra lärandet. Testbaserat lärande är en undervisningsstrategi där eleverna stimuleras till aktiv inlärning genom att testa och upprepa information och därmed förbättra minnesförmågan och inlärningen. LÄS MER
7. God skrivundervisning – hur då?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärandeSammanfattning : Det här är en systematisk litteraturstudie som med utgångspunkt i aktuell utbildningsvetenskaplig forskningslitteratur behandlar olika faktorers och undervisningsmetoders inverkan på skrivundervisningen i grundskolans årskurs 7–9. Studiens syfte är att undersöka vilka undervisningssätt som främjar god skrivundervisning på högstadiet. LÄS MER
8. Hur kan undervisning med fokus på problemlösning påverka elevers motivation i matematik? : En systematisk litteraturstudie om problemlösning i förhållande till elevers motivation
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Tidigare forskning visar att flera elever i högstadiet känner lågt intresse för ämnet matematik, vilket vidare påverkar deras motivation att nå undervisningens mål. Samtidigt visar forskning att matematikundervisningen ger elever begränsade möjligheter att arbeta med problemlösning. LÄS MER
9. Kanon med kanon? : En kvalitativ studie om svensklärare på högstadiets syn på litteraturundervisning och skolkanon
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka hur svensklärare på högstadiet som aldrig har varit styrda av skolkanon arbetar med litteratur samt att ta reda på hur de tror att deras arbete kommer att förändras av en skolkanon. Bakgrunden utgörs av hur ämnet svenska ser ut i skolan idag samt kanonbegreppet och en rörlig kanon. LÄS MER
10. En läromedelsanalys : diskurser bortom de tryckta medierna
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur andra medier än den tryckta texten behandlas i läromedel för högstadiets svenskämne. Mot bakgrund av läroplansformuleringar, svenskämnestraditioner och en vidgad syn på begreppet text, där exempelvis litteratur, narrativ och sakprosa utvidgats och omfattar fler format än det tryckta, har vi valt att göra en diskursanalys där vi även applicerat en medieekologisk tolkningsram som riktar fokus mot medier och dess teknologi samt mediers historiska utveckling och påverkan av samhället. LÄS MER