Sökning: "litteratur på högstadiet"

Visar resultat 16 - 20 av 102 uppsatser innehållade orden litteratur på högstadiet.

  1. 16. Lust att läsa – genom det multimodala? : En systematisk litteraturstudie om sambandet mellan multimodala texter och elevers läslust

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Frida Forsman; Michelle Malmström; [2022]
    Nyckelord :multimodal; multimodal text; multimodal; undervisning; högstadiet; läslust; motivation; textvärld; vidgat textbegrepp;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att genom en systematisk litteraturstudie kartlägga vad aktuell forskning säger om sambandet mellan multimodalitet och högstadieelevers läslust. I studien ingår både vetenskapliga artiklar och avhandlingar. LÄS MER

  2. 17. Det blir lättare om de läser en bok som de ändåkänner att de kan relatera till : En kvalitativ studie med svensklärare på högstadienivå

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Simon Kvassman; [2022]
    Nyckelord :Reading; motivation to read; literature conversation; gender; Läsning; läsmotivation; litteratursamtal; genus;

    Sammanfattning : There has been a downward trend in reading ability and motivation to read among Swedishadolescents in recent decades. This study aims to investigate, through qualitative semi-structuredresearch interviews, what the opinions are of several Swedish teachers at the upper secondarylevel regarding reading fiction and what methods they use to motivate their students to readfiction. LÄS MER

  3. 18. Fem lärare talar om arbetet med läsförståelse i ämnet franska :  

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Aseel Azeez; [2022]
    Nyckelord :franska; främmande språk; grupparbete; högläsning; läsmotivation; läsförståelsestrategier; moderna språk; språkinlärning; sociokulturellt perspektiv; textsamtal;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur fem fransklärare i högstadiet(7-9) beskriver sin undervisning för ökad läsförståelse. Metoden är en kvalitativ intervjuundersökning. Materialet som har samlats in har analyserats utifrån Vygotskijs sociokulturella teoretiska perspektiv. LÄS MER

  4. 19. Fattigdom och utveckling: ett komplext dilemma : En innehållshanalys av läroböcker i geografiämnet för högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Natalie Olinder; [2021]
    Nyckelord :Fattigdom; fattiga länder; läroböcker; utveckling; utvecklingsländer; Development; developing countries; poverty; poor countries; textbooks;

    Sammanfattning : Idag existerar det ingen instans som kontrollerar läromedel, utan det är lärarna själva som ska kvalitetssäkra de böcker de vill använda i undervisningen. I litteratur som behandlar begreppet fattigdom går det att läsa olika förklaringar på definitionen. LÄS MER

  5. 20. Vart tog formgivningen vägen? : En kvalitativ intervjustudie om formgivning i textilslöjden.

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Jenny Johansson; Olivia Jansson; [2021]
    Nyckelord :Slöjd; textilslöjd; formgivning; design; slöjdundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är att undersöka hur verksamma behöriga slöjdlärare arbetar med formgivning i sin undervisning. Vi båda har studerat slöjd vid Linköpings universitet där vi upplever att det var stort fokus på formgivningen och därför är det intressant att göra denna studie med fokus på formgivning. LÄS MER