Sökning: "livsmedelskedjan"

Visar resultat 16 - 20 av 90 uppsatser innehållade ordet livsmedelskedjan.

  1. 16. Value capturing through business model adaptations to sustainability : case studies from the primary production stage of the Swedish agri-food supply chain

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Mohammadreza Dehghannejad; [2021]
    Nyckelord :business model innovation; value creation; value capture; supply chain; conventional farmers; organic farmers; Lantmännen;

    Sammanfattning : Incomplete competition in the agri-food supply chain is a concern for many weaker actors, such as farmers. This qualitative study is done to develop an understanding of how business model innovation in farm businesses changes farmers’ perceived satisfaction with supply chain value capture. LÄS MER

  2. 17. Riskhantering och dess utmaningar i små- och medelstora företag inom livsmedelsbranschen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :Matilda Dahlgren; Linn Finnander; [2021]
    Nyckelord :Risk; Riskhantering; Livsmedelsbranschen; Livsmedelskedjan; SME-företag; Utmaningar; Påverkande faktorer; Riskanalysverktyg; Standarder; Informell- och formell riskhantering.;

    Sammanfattning : Efterfrågan på livsmedel har ökat i Sverige såväl som globalt i takt med att vi blir allt fler människor på jorden. Inom livsmedelsbranschen finns flertalet riskmoment som företag är i behov att ta hänsyn till, för att kunna verka på ett konkurrenskraftigt sätt. LÄS MER

  3. 18. Orsaker till livsmedelsförluster och livsmedelsavfall längs med värdekedjor av nötkött och potatis : Ett samverkande angreppssätt för att förebygga dess uppkomst

    Master-uppsats, KTH/Hållbar utveckling, miljövetenskap och teknik

    Författare :Lily Gao; Emelie Johansson; [2021]
    Nyckelord :Food loss; food waste; food supply chain; voluntary agreement; root cause analysis; Livsmedelsförluster; livsmedelsavfall; värdekedja; frivillig överenskommelse; rotorsaksanalys;

    Sammanfattning : Ungefär en tredjedel av all mat som produceras runt om i världen går förlorad eller slängs, vilket resulterar i negativ påverkan på klimat och miljö, ekonomiska förluster samt bortfall av mat som annars kunnat tillgodose människor med mat. Att förebygga matsvinn har således flera positiva synergieffekter, men det behövs mer kunskap om orsaker till varför det uppstår samt ett fortsatt arbete för att företag, myndigheter och organisationer gemensamt ska kunna arbeta med svinnproblematiken. LÄS MER

  4. 19. Samspelet mellan marknadsföringsbeslut i marknadsmixen och hållbarhet : En kvalitativ studie om hållbara marknadsföringsbeslut i livsmedelsbutiker

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Linus Andersson; [2021]
    Nyckelord :marketing mix; sustainability; food waste; food store; marknadsmix; hållbarhet; matsvinn; livsmedelsbutik;

    Sammanfattning : Livsmedel står för en stor del av vår klimatpåverkan och således har livsmedelsbutiker en betydande roll att spela i livsmedelskedjan. Hållbarhet och miljömässiga utmaningar diskuteras mer än någonsin och berör alla aspekter i företagandet – inte minst marknadsföringen. LÄS MER

  5. 20. Den alternativa affärsmodellens roll i förändringen av ett globalt livsmedelssystem : En fallstudie av ett kaffeprojekt i Rwenzori Mountains, Uganda, och dess påverkan på producenten

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för naturvetenskap, miljö och teknik

    Författare :Amanda Evensen; Carolina Pilengrim; [2021]
    Nyckelord :Business Model Canvas; Sustainable Business Models; Food Regimes; Relationship Coffee; Coffee Business; Smallholding Coffee; Affärsmodellkanvas; Hållbara affärsmodeller; Livsmedelsregimer; Relationship Coffee; Kaffeföretag; Småproducent;

    Sammanfattning : As new food networks are emerging the question about their possibilities to contribute in changing the current unsustainable global food system arises. This case study explores a project of an alternative business model within the coffee sector and its possibility to shorten the food chain and at the same time re distribute margins among the involved actors, for a more democratic and sustainable food chain. LÄS MER