Sökning: "livsvärldsfenomenologi samtal"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden livsvärldsfenomenologi samtal.

  1. 1. ”Kommunikation är komplicerat!” Tre elevhälsoteams upplevelser av kommunikation och samverkan med arbetslag i skolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Jenny Engkvist; Maria Lepp; [2023-03-24]
    Nyckelord :kommunikation; samverkan; elevhälsoteam; livsvärldsfenomenologi; fokusgruppsintervju;

    Sammanfattning : Elevhälsoteamen ska arbeta tätt med arbetslagen på skolorna och har ett övergripande ansvar för skolans hälsofrämjande och förebyggande arbete. Tyvärr går mycket av tiden åt till åtgärdande insatser. LÄS MER

  2. 2. "Den kan inte komma upp i träden därför jag vet att fiskar bara lever i vattnet" : Sokratiska samtal med barn i förskoleåldern om deras upplevelser av likvärdighet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Förskolepedagogisk-didaktisk forskning

    Författare :Ida Lundehed; Ingrid Lööw; [2020]
    Nyckelord :likvärdighet; förskola; barn; livsvärldsfenomenologi; upplevelse; sokratiska samtal;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om hur barn i förskoleåldern 4–6 år upplever likvärdighet. För att besvara syftet har två frågeställningar använts: Vilka upplevelser och tankar om bilden framkommer som berör likvärdighet? Vilka aspekter av likvärdighet berörs i barnens uttryckta upplevelser och tankar? Detta har undersökts med hjälp av sokratiska samtal. LÄS MER

  3. 3. Förskollärares upplevelser och hantering av svåra samtal med barns föräldrar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärande

    Författare :Matilda Petersson; Lisa Sjöstrand; [2014]
    Nyckelord :Preschool; difficult conversations; communication; cooperation; relationship; life-world phenomenology; Förskola; svåra samtal; kommunikation; samarbete; relation; livsvärldsfenomenologi;

    Sammanfattning : Vad är det som gör att vi uppfattar vissa samtal som svåra och hur ska vi på bästa sätt hantera dessa när de uppstår? Syftet med studien har varit att beskriva hur ett antal förskollärare upplever och säger sig hantera svåra samtal i förskolan. Utifrån syftet har vi ställt oss följande frågor: Vad menas med svåra samtal, enligt förskollärares upplevelser? Hur ser förskollärarnas förberedelser ut inför svåra samtal? Hur säger sig förskollärarna hantera de samtal som de uppfattar som svåra? Studien bygger på en kvalitativ metod i form av intervjuer som genomfördes med åtta förskollärare. LÄS MER

  4. 4. Att organisera för klassrumsinteraktion

    Magister-uppsats, Högskolan i Jönköping/Samhällsstudier och didaktik

    Författare :Karin Bybro; [2014]
    Nyckelord :interaktion; lärande; samlärande; relationell pedagogik; reflektion; livsvärldsfenomenologi;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen vänder sig till dig som är intresserad av betydelsen av interaktion för lärande i klassrummet. Aktuell forskning tar sin utgångspunkt i att elever lär genom att interagera med varandra såväl som med läraren och förmedlingspedagogik har inte längre en framträdande roll i skolan, vilket stöds av vetenskap om lärande. LÄS MER

  5. 5. Vad ska man med specialpedagogen till? Rektorers uppfattning om specialpedagogens roll i skolutvecklingsfrågor

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Heléne Jonsson; Anna Nord; [2012-10-29]
    Nyckelord :specialpedagogens roll; skolutveckling; styrdokument och rektorer;

    Sammanfattning : Syfte: Att studera hur rektorer ser på specialpedagogers arbetsuppgifter i skolutvecklings frågor. Dessutom ville vi undersöka hur rektorer kan uppfatta begreppet skolutveckling. Ambitionen var att lyfta fram rektorernas livsvärldar och deras upplevelser. Deras berättelser kopplades till begreppet skolutveckling, litteratur och styrdokument. LÄS MER