Sökning: "lpo 62"
Visar resultat 21 - 25 av 27 uppsatser innehållade orden lpo 62.
21. Individen i centrum! : En diskursanalytisk studie av individframställningen i läroplanerna från 60-talet till 90-talet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, LärarutbildningenSammanfattning : The purpose of this paper was to look into how the individual has been portrayed in the different curriculums for Swedish compulsory school from the 60’s to the 90’s. This was done in order to see what type of discourse –monocultural- multicultural- or intercultural- the understanding of the individual has led to. LÄS MER
22. Skönlitteraturens utveckling inom svenskämnet : En studie av grundskolans kursplaner
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : I den nuvarande kursplanen för svenska (2000) står att skönlitteraturen är en del av kulturarvet och att den bl.a. syftar till att förmedla kunskaper och värderingar. Läsning av skönlitterära texter ska leda till att elever bl. LÄS MER
23. Det var…en tysk, en svensk och en tiger… Svenska eftergifter mot Tyskland under Andra världskriget – en läromedelsanalys
Kandidat-uppsats, Enheten för lärarutbildningSammanfattning : Detta arbete är en läromedelsanalys som baseras på svenska historieläroböcker för årskurs åtta och nio på högstadienivå. Arbetets innehåll behandlar svensk neutralitet och svenska eftergifter mot Tyskland under Andra Världskriget. LÄS MER
24. Musiklärarens påverkan - Grundskolan som mötesplats
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Musikhögskolan i MalmöSammanfattning : Denna studie bygger på huvudfrågan: Har musiken i grundskolan någon påverkan på elevens inställning till musik senare i livet? Under studien har nya infallsvinklar tagit form och lett studien till resultatet: Musiklärarens påverkan. Från en relativt smal syn på musikundervisningen i grundskolan har element som t ex läroplaner och ledarskapsteorier vidgat studiens syn för vad musiklärare i grundskolan har haft för styrmedel genom tiden för de fyra läroplanerna, Lgr 62, Lgr 69, Lgr 80 och Lpo 94. LÄS MER
25. Kunskap + Bedömning = Betyg : - En textanalytisk studie av Lgr 69, Lgr 80 och Lpo 94.
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Sammanfattning Syftet med denna uppsats är att ge en historisk överblick över de svenska betygssystemen och att se på hur begreppen kunskap, betyg och bedömning diskuteras i de nationella läroplanerna. I Sverige har vi haft tre olika betygssystem; det absoluta, det relativa och dagens mål- och kunskapsrelaterade. LÄS MER