Sökning: "lpo 62"

Visar resultat 11 - 15 av 27 uppsatser innehållade orden lpo 62.

  1. 11. Från Kristendomskunskap till Religionskunskap : En studie av religionsämnets förändring i den svenska grundskolan från 1962 fram till idag speglat i läroplanerna

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Cecilia Westerberg; [2015]
    Nyckelord :Religionskunskap; Kristendomskunskap; Lgr 62; Lgr 69; Lgr 80; Lpo 94; Lgr 11;

    Sammanfattning : Uppsatsen undersöker hur religionsundervisningen i kursplanerna har förändrats från Lgr 62 fram till den nya läroplanen Lgr 11. Den belyser innehållet i alla läroplaner och ger en djupdykning i kristendomsämnet i religionsundervisningen. LÄS MER

  2. 12. Bedömning förr och nu : En studie i bedömning genom grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Elin Winther; [2014]
    Nyckelord :Gymnastic; physical education; curriculum; curriculum codes; assessment; Gymnastik; idrott och hälsa; kursplaner; läroplanskoder; bedömning;

    Sammanfattning : Abstract Aim The aim is that by using the curriculumcodes, analyze and compare four curriculums in physical education. The study begins in the elementary school introduction in 1962, and then makes three more strikes in 1980, 1994 and 2011. LÄS MER

  3. 13. Att utbilda för och i demokrati : Framskrivningen av grundskolans demokratiuppdrag från 1962 till 2011

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Ulrica Johansson Åleheim; [2014]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Föreliggande studie fokuserar demokratidiskursen som den framskrivs i grundskolans läroplaner från 1962 till 2011. Syftet är att granska betoningar, skillnader och likheter ur två aspekter, demokratiuppdraget som innehåll och demokratiuppdraget som process, samt hur dessa relaterar till politisk och samhällelig utveckling över tid. LÄS MER

  4. 14. Läraren - från ensamvarg till lagarbetare? : En studie av hur lärarrollen har definierats och förändrats i grundskolans läroplaner från 1962 till 2011.

    Magister-uppsats, Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Mats Lundström; [2013]
    Nyckelord :Teacher; teacher role; teacher teams; collaboration; curriculum; LGR 11; LGR 62; LGR 80; Lpo 94; autonomy; homonymy; frame factor theory; role theory; systemic theory; Lärarroll; kollegialt lärande; läroplan; LGR 11; LGR 62; LGR 80; Lpo 94; autonomi; homonomi; samarbetsroll; arbetslag; rollteori; systemteori; ramfaktorteori; organisationsteori;

    Sammanfattning : Forming teacher teams is currently the standard way of organizing teachers in Swedish Compulsory Schools. This is the result of a process that started in the 1970s. Traditionally the culture of teaching has been one of isolation. Once the door to the classroom is shut, what happens behind the door is up to the teacher to decide. LÄS MER

  5. 15. Vilken svenska? : En jämförande analys av kursplaner i svenska under de senaste femtio åren

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Elin Nilsson; Emelie Sidenvall; [2013]
    Nyckelord :Läroplansteori; Textanalys; Kursplaner; Svenska; Ämnessyn;

    Sammanfattning : I denna studie analyseras vilken ämnessyn som kommer till uttryck i kursplaner i svenska utgivna mellan år 1962 och 2011. Detta görs genom två separata delstudier. Den ena delstudien kategoriserar kursplanernas formuleringar utifrån utbildningsfiolosofierna essentialism, perennialism, progressivism och rekonstruktivism. LÄS MER