Sökning: "lpo94 kunskapssyn"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden lpo94 kunskapssyn.

  1. 1. Norm och variation i läroplaner : en jämförelse av synen på språklig norm och variation i Lpo94 och Lgr11

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Linda Rydell Petersson; [2019]
    Nyckelord :Kursplan; läroplan; norm; språk; variation;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka Lgr11 och Lpo94:s tal om språklig norm och variation samt att se om någon kunskapssyn går att utläsa. Den metod som används är närläsning, där varje läroplan analyseras med hjälp av begreppsdefinitioner. Läroplanerna läses, tolkas och läses om med så objektiva ögon som möjligt. LÄS MER

  2. 2. Vad innehåller och vad förändras i matematikläroboken? : En läroboksanalys utifrån hur skriftliga räknemetoder har förändrats i läroböcker för årskurs 3 före och efter införandet av Lgr11.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Pär Sundh; [2018]
    Nyckelord :Skriftliga räknemetoder; Läroböcker; Innehållsanalys; Läroplan; Kursplan; Traditionella algoritmen; Mellanledsräkning med talsorter; Tallinje; Valbar räknemetod.;

    Sammanfattning : I ett tidigare arbete (Sundh, 2016), analyserade jag 8 matematikläroböcker för årskurs 3. Den analysen ligger som grund för den här studien som utvidgar analysen till att vidare undersöka hur läroböcker inom matematik för årskurs 3 speglar kunskapskraven i respektive styrdokument Lpo94 och Lgr11, med fokus på skriftliga räknemetoder inom addition och subtraktion. LÄS MER

  3. 3. Vilka geografiska kunskaper prioriteras i kursplanen? : En jämförande textanalys av kunskapssyn mellan kursplanen för Geografi i Lpo94 och Lgr11.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Julia Brannestål; [2014]
    Nyckelord :Utbildningsfilosofi; Kunskapsteori; Geografi;

    Sammanfattning : Debatten kring skolan har varit intensiv de senaste åren allt sedan svenska skolresultat börjat sjunka i internationella resultatjämförelser. Samtidigt som vi jämför oss allt mer med andra länder ökar globaliseringen, kommunikationerna och samhällsutvecklingen. LÄS MER

  4. 4. Lgr11 –  Vägen till en modern skola? : En undersökning om lärares uppfattningar i samband med införandet av lgr11

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Joakim Jäderskog; [2013]
    Nyckelord :implementation; lgr11 assessment; survey; grade; view of knowledge; implementering; lgr11; bedömning; enkät; betyg; kunskapssyn;

    Sammanfattning : The investigation has taken starting point in the Swedish school history by a look back at the last three curricula and its rating system in order to see the differences and similarities between them. Furthermore, the focus was on the implementation of lgr11 and how it has worked out both on the national and local levels, with the help of, among other things Imsens "five faces of the curriculum" and Lipsky theories of grassroots bureaucrats. LÄS MER

  5. 5. Läraren, kunskapen och likvärdigheten : En problematisering av kunskapssyn och likvärdighet i bedömning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Lisa Karlsson; [2011]
    Nyckelord :kunskapssyn; likvärdighet; bedömning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att ta reda på hur den enskilde lärarens kunskapssyn kan komma till uttryck i bedömningspraktiken, och hur detta kan påverka likvärdigheten i bedömning och betygsättning. Den teoretiska utgångspunkten har varit de lärandeteorier som speglat den svenska skolan de senaste hundra åren; behaviorismen, kognitivismen, pragmatismen och det sociokulturella perspektivet samt teorier om provkonstruktion. LÄS MER