Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. "Barn skapar mirakel när de läser." : En kvalitativ studie om lärares metoder och syften med det skönlitterära arbetet i svenskundervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Rebecca Sjöstrand Croon; Annelie Pettersson; [2021]
    Nyckelord :Skönlitteratur; svenska; läslust; språkutveckling; literacy;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att synliggöra hur lärare arbetar med skönlitteratur i svenskundervisningen och deras syften med sitt skönlitterära arbete, med fokus på elevers läslust och lustfyllda skönlitterära upplevelser. Såväl lästid som läslust har sjunkit enligt PIRLS (Skolverket, 2019b). LÄS MER

  2. 2. Utomhuspedagogik inom matematik på grundskolan : En kunskapsöversikt

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Evelina Dahl; Maria Max; [2020]
    Nyckelord :utomhuspedagogik; utomhusmatematik; matematik; outdoor education; outdoor learning; mathematics; math;

    Sammanfattning : Sammanfattning Utomhuspedagogik är en arbetsmetod som har blivit alltmer aktuell i dagens undervisning. Matematikuppgifter som elever får ta del av vid utomhusundervisning ger en vardagsrelaterad kontext. Elever får lära-genom-att-göra, de får teori i klassrummet som de sedan kan arbeta praktiskt med utanför klassrummet. LÄS MER

  3. 3. Barns lust till bildskapande : En studie som lyfter fram förskollärares förhållningssätt till barns lust att skapa i bild.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Antonia Lindman; Gigi Loré; [2017]
    Nyckelord :Bild; bildskapande; bildundervisning; förskola; förskollärare; förhållningssätt; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om förskollärares förhållningssätt kring att stödja barns lust att skapa i bild. I förskolans läroplan (Skolverket, 2016) står det hur förskolan ska ge förutsättningar för barns lust att lära hela livet och i denna studie sker en specifik inriktning mot bildskapandet. LÄS MER

  4. 4. IPad eller inte IPad - Om högstadielärares arbete med att göra matematik intressant i två olika miljöer

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Dalya Khammoo; Ropak Maref; [2016-03-21]
    Nyckelord :matematik; IT teknik; IPad; skola och föräldrar; språk och kommunikation; inlärningsproblem; grupparbete;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att undersöka om tekniska verktyg som IPad kan användas som ett läromedel för att påverka elevernas lust till ämnet matematik. Samtidigt utreds bl.a. hur lärare upplever elevernas inlärningsproblem som har med matematik att göra. LÄS MER

  5. 5. Lustfyllt lärande i matematik på lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Dragana Brekalo; [2016]
    Nyckelord :formativ bedömning; lustfyllt lärande; självförtroende; varierande undervisningsform;

    Sammanfattning : Brekalo, Dragana (2016), Lustfyllt lärande matematik på lågstadiet. Speciallärarprogrammet,Matematikutveckling, Skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö högskola, 90 hp. LÄS MER