Sökning: "människor och tv"

Visar resultat 1 - 5 av 187 uppsatser innehållade orden människor och tv.

  1. 1. "Du, har du sett min Gucciväska?" : En kvalitativ undersökning om hur kapital, respektabilitet och humor används för att gestalta klass i tv-serien Solsidan

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Maja Karlsson; [2024]
    Nyckelord :Populärkultur; Solsidan; Respektabilitet; Klass; Humor;

    Sammanfattning : Populärkultur är en social arena där det sker reproduktioner av normer och strukturer i samhället. Att undersöka tv-serien Solsidan kan synliggöra hur människor relaterar till varandra och hur samhälleliga problem som berör klass framställs i serien. LÄS MER

  2. 2. ”Men du är liksom väldigt emotionellt intelligent…” : En jämförelse mellan en fiktiv autistisk mediekaraktär och forskning om verkliga autistiska personer

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Marika Friberg; [2023]
    Nyckelord :autism; asd; representation; portrayal; media; tv series; tv show; heartbreak high; comparative analysis; autism; representation; medier; tv-serie; heartbreak high; komparativ analys;

    Sammanfattning : Det finns ett problem i samhället där autistiska individers autism inte tas på allvar eftersom de inte passar in på de föreställningar som människor har om hur autism kan uttrycka sig. Medier (bland annat fiktionsmedier) kan påverka de föreställningar som människor har om hur autism kan uttrycka sig eftersom de producerar och reproducerar vad som ses som ”autistiskt”. LÄS MER

  3. 3. Playstyle Generation with Multimodal Generative Adversarial Imitation Learning : Style-reward from Human Demonstration for Playtesting Agents

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :William Ahlberg; [2023]
    Nyckelord :Imitation Learning; Reinforcement Learning; Game-testing; Imitationsinlärning; Förstärkande inlärning; Speltestning;

    Sammanfattning : Playtesting plays a crucial role in video game production. The presence of gameplay issues and faulty design choices can be of great detriment to the overall player experience. LÄS MER

  4. 4. Jeffrey Dahmer: sexuellt objekt eller monster på TikTok? : En multimodal kritisk diskursanalys av fankulturen kring Jeffrey Dahmer på TikTok

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Tilda Kjetselberg; Jennie Norin; [2023]
    Nyckelord :social media; serial killers; participatory culture; power; sexuality; fiction; sociala medier; seriemördare; deltagarkultur; makt; sexualitet; fiktion;

    Sammanfattning : Denna studie fokuserar på fankulturen kring tv-serien Dahmer – Monster: The Jeffrey Dahmer Story på TikTok. Studien ämnar att undersöka hur TikTok-videor romantiserar och sexualiserar skådespelaren Evan Peters, som spelar Jeffrey Dahmer i serien. LÄS MER

  5. 5. “You just don’t expect serious crisis information on a platform like Instagram.” : A qualitative study about Swedish civilians’ social media usage and information seeking behaviours in relation to crisis information.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Tilde Johansson; Ebba Martinsson; [2023]
    Nyckelord :Social media; social media use; crisis communication; information vetting; information sharing; information seeking; Sociala medier; kriskommunikation; Krisinformation; Informationstolkning; Informationsdelning; Informationssökande;

    Sammanfattning : This qualitative study investigates people's media use and engagement on social media. By combining prompts material and qualitative interviews with theories such as the social mediated crisis communication model (Austin et al., 2012) and uses and gratifications theory (Katz et al. LÄS MER