Sökning: "målstyrd skola"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden målstyrd skola.

  1. 1. Rum för rörelse : Perspektiv på rörelse som kommunikativ resurs i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Elin Kattler; [2022]
    Nyckelord :estetisk lärprocess; fysisk aktivitet; kinestetiskt lärande; logocentrism; multimodalitet; radikal estetik; rörelsekommunikation; transspråkande;

    Sammanfattning : Detta är en retrospektiv undersökning med syfte att bidra till en fördjupad förståelse av hur kropp och rörelse kan ses som kommunikativa resurser i en lärande miljö, främst då det gäller klassrummet och elevernas möjligheter att bearbeta och förmedla innehåll kopplat till skolans ämnen och styrdokument. Studien initierades av mig som ett utvecklingsarbete utifrån min erfarenhet att kroppen och rörelsen ofta är en outnyttjad resurs ur ett lärande perspektiv i klassrummet. LÄS MER

  2. 2. Specialpedagogiskt uppdrag i förändring?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jessica Winberg; Sara Thynell; [2019]
    Nyckelord :målstyrd skola; inkludering; skolkulturer; specialpedagog; specialpedagogiskt uppdrag;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Teknikämnet i den svenska grundskolan 2014

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Joachim Bergström; [2014]
    Nyckelord :grundskola; teknik; teknikämnet; läroplaner; Lgr11;

    Sammanfattning : Teknikämnet är idag ett skolämne som kan ses som oklart odefinierat då det inte finns någon entydig beskrivning avseende ämnets innehåll. Detta framgår även i ett internationellt perspektiv. Oklarheter gör det svårt för elever och lärare att överblicka teknikämnet avseende mål och undervisning. LÄS MER

  4. 4. Hur elevers sociala makt konstitueras i gymnasieskolans läroplaner - Från enhetsskola till entreprenörsskola

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Christian Norefalk; [2014]
    Nyckelord :demokrati; deontologi; entreprenöriellt lärande; gymnasieskolan; konsekvensteori; läroplan; målstyrning; social institution; social ontologi; social makt;

    Sammanfattning : I denna uppsats försöker jag visa hur gymnasieskolans läroplans maktutövning på eleven har förändrats från en i huvudsak deontisk och regelstyrd maktutövning till en betydligt djupare och mer sofistikerad målstyrd maktutövning. Detta leder till att läroplanen i högre utsträckning än tidigare försöker påverka ett visst utfall, vilket följaktligen förändrar regleringen av elevens sociala makt, d. LÄS MER

  5. 5. Individanpassad undervisning i särskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Karin Lissel; [2014]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I skolan ska undervisningen, oavsett skolform, anpassas utifrån varje elevs förutsättningar och behov (SFS 2010:800). Dagens skola är målstyrd, vilket gör att den enskilde pedagogen har en frihet i att sätta sin egen prägel på hur undervisningen ska utformas och genomföras utifrån rådande lagar, bestämmelser och förutsättningar. LÄS MER