Sökning: "mångkulturell undervisning"

Visar resultat 21 - 25 av 135 uppsatser innehållade orden mångkulturell undervisning.

  1. 21. En enkät- och intervjustudie om lärares egna tankar om sin undervisning med elever med migrationsbakgrund. : Framgångsfaktorer, svagheter och förslag på förbättringar i undervisning medelever med migrationsbakgrund som lärare beskriver att de upplever.

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

    Författare :Hanna Rached Rydberg; [2021]
    Nyckelord :School; school success; migration background; teaching; multicultural incorporation; Skola; skolframgång; migrationsbakgrund; undervisning; mångkulturell inkorporering.;

    Sammanfattning : In this survey- and interview study based on 15 teachers in Sweden and their thoughts about their own experience of their teaching to students with migration backgrounds has the following information emerged. Some of the teachers who have participated admit that they find it difficult to base their work to the laws and guidelines. LÄS MER

  2. 22. Att främja flerspråkiga elevers kommunikativa förmåga : En litteraturstudie om lärares möjliga tillvägagångssätt i årskurs F-3.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Ida Petersson; Amanda Junhammar; [2021]
    Nyckelord :flerspråkighet; kommunikation; transspråkande; multimodalitet;

    Sammanfattning : Samhället och skolan är idag mångkulturell, vilket innebär att många olika språk och kulturer finns representerade. Inom skolverksamheten är det därför viktigt att lärare besitter kompetens om hur de på bästa sätt kan ta vara på elevers olika språk som en resurs till lärande och kommunikation. LÄS MER

  3. 23. HUR LYCKAS EN SKOLA MED ETT (O)FÖRVÄNTAT BRA RESULTAT? En fallstudie om organisering och samverkan kring elever i behov av stöd i matematik på en mångkulturell F–9 skola

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Barbro Andersson; [2020-01-16]
    Nyckelord :framgångsfaktorer; elever i behov av stöd i matematik; samverkan; mångkulturell skola; relationell pedagogik; PeRL;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att ur ett relationellt perspektiv synliggöra hur en mångkulturell skola organiserar matematikundervisningen och hur personalen samverkar kring elever i matematiksvårigheter. Studien bidrar med kunskap om hur en mångkulturell skola skapar möjligheter för elever i behov av stöd i matematik. LÄS MER

  4. 24. Samhällskunskapsämnet och en mångkulturell undervisning : Samhällskunskapslärares uppfattningar om arbete med mångkulturell undervisning inom ämnesområdet demokrati

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)

    Författare :Linn Östergren; [2020]
    Nyckelord :Mångkulturell undervisning; demokratiundervisning; samhällskunskap; samhällskunskapslärare; intervju;

    Sammanfattning : Due to the constantly evolving globalization of our societies, it is highly relevant to investigate how the Swedish civics teaching works to educate students into becoming well-functioning democratic citizens, who are well adapted to their multicultural environment. Thereby this study aims to explore five upper secondary school civic teachers’ attitudes towards incorporating multicultural teaching in their mission to provide students with a fulfilling democratic education. LÄS MER

  5. 25. Språkutvecklande lärande i en mångkulturell miljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Maja Linderoth; [2020]
    Nyckelord :Interaktion; Kooperativt lärande; skolspråk; undervisning; språkutvecklande lärande;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att utifrån två frågeställningar undersöka hur SO-lärare kan arbeta språkutvecklande för att stärka andraspråkselevers språk- och kunskapsutveckling. Det som undersökts är vilka metoder och vilka material verksamma lärare anser vara användbara i sin undervisning samt hur de anser sig kunna använda elevers tidigare erfarenhet för att stärka varandra. LÄS MER