Sökning: "mångkulturellt klassrum"

Visar resultat 21 - 25 av 93 uppsatser innehållade orden mångkulturellt klassrum.

  1. 21. Globalt är kanske också lokalt här? : Flerspråkighet, en fördel i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Sandra Salander; [2022]
    Nyckelord :Flerspråkighet; kommunikation; matematikundervisning; mångkulturellt lärande;

    Sammanfattning : För att skapa en förståelse för hur flerspråkigheten syns i klassrummet genomfördes denna studie med avsikt att lyfta fram fördelar med ett flerspråkigt klassrum i matematikundervisningen. I denna studie syftar flerspråkighet till elever som minst talar två språk flytande och har ett annat språk än det som nyttjas i undervisningen. LÄS MER

  2. 22. “Jag tror dom såg mitt efternamn och det räckte” : – En litteraturanalys av två skönlitterära barnböcker ur ett mångkulturellt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Felicia Futvoye; Amanda Viklund; [2022]
    Nyckelord :Etnicitet; mångkultur; Habib; Berts dagbok; etnocentrism; interkulturell kompetens;

    Sammanfattning : Uppsatsen är en kvalitativ litteraturanalys med hermeneutisk inriktning. Vi fördjupar oss i begrepp som mångkultur, interkulturell kompetens, etnocentrism, critical literacy samt alteritetsteori. Därtill går vi igenom vad som menas med händelse, tema, miljö och karaktär samt deras betydelse för barnlitteratur. LÄS MER

  3. 23. Lärares perspektiv på interkulturell historieundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Marwa Shaba; Mahir Pondro; [2022]
    Nyckelord :Historiekultur; Interkulturell undervisning; Interkulturell kompetens; Narrativ kompetens; Narrativ identitet; Mångkulturellt samhälle;

    Sammanfattning : Detta arbete syftar till att undersöka historielärares upplevelser och erfarenheter av att bedriva en interkulturell historieundervisning i heterogena klassrum. Studien ämnar också belysa vilka utmaningar historielärare bemöter och vilka stöd de efterfrågar. LÄS MER

  4. 24. Religious Education in a Multicultural Classroom. : Seven students' experiences of religious education in Sweden.

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Aje Albayatti; [2022]
    Nyckelord :Religious education; multiculturalism; intercultural learning; secularization; private religiosity; curriculum.; Religionsundervisning; mångkultur; interkulturellt lärande; sekularisering; privatreligiositet; styrdokument.;

    Sammanfattning : This study aimed to investigate how students in upper secondary school experience religious education in a secularizedand multicultural society. This study was conducted using a qualitative method in the form of semi-structured interviews with seven students in upper secondary school. LÄS MER

  5. 25. Historieundervisningens utmaningar och möjligheter i det mångkulturella klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Stephanie Ivarsson; Amran Mohammed; [2022]
    Nyckelord :Interkulturellt lärande; interkulturell kompetens; narrativ kompetens; narrationer; eurocentrism; identifikation; det dominerande narrativet; likvärdig utbildning; mångkultur; mångkulturell undervisning; historieundervisning;

    Sammanfattning : Sverige är idag ett mångkulturellt land vilket även präglar skolans förutsättningar. De förändrade förutsättningarna och nya utmaningarna för den svenska skolan är ett resultat av bland annat det mångkulturella samhällets framväxt, och en liknande utveckling pågår i flera länder. LÄS MER