Sökning: "malmö musikhögskola"

Visar resultat 6 - 10 av 11 uppsatser innehållade orden malmö musikhögskola.

  1. 6. Körundervisningens oändliga rikedom - En kvalitativ studie om körundervisningens roll på en musikhögskoleutbildning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :David Sarosi; [2017]
    Nyckelord :Music Education; Music Academy; Group Learning; Educational Science; Collaborative Learning; Choral Education; Choir; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Musikhögskola; Körundervisning; Kör; Kollaborativt lärande; Gruppinlärning; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to explore how choral education influences higher music education. The basis of the study is partly Zoltán Kodálys writings that were relevant to the subject, and research and literature relevant to choral education and other aspects of teaching. LÄS MER

  2. 7. Sopran eller alt? En studie i röstkategorisering hos sångpedagoger

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Camilla Larsson; [2014]
    Nyckelord :Music Education; Educational Science; ansatsrör; stämbandslängd; stämband; omfång; tessitura; registerskarvar; register; klangfärg; mezzosopran; alt; sopran; sångröst; rösttyp; röstläge; röstkategorisering; röstfack; musikpedagogik; Utbildningsvetenskap; voice categorization; fach; voice classification; singing voice; soprano; alto; contralto; mezzosoprano; timbre; register transitions; range; vocal range; vocal folds; length of vocal folds; vocal tracts; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to examine in what way singing teachers from different genres relate to categorization of the female singing voice. Information has been collected through interviews with six singing teachers, active at different levels. The method applied is qualitative interview inspection. LÄS MER

  3. 8. Konsten att hantera en dubbel yrkesroll - Fyra musiklärares syn på att kombinera lärarrollen med en aktiv musikerroll inom jazzgenren

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Jimmie Emmoth; [2012]
    Nyckelord :Music education; musician; music teacher; jazz; folkhögskola; academy of music; higher music education; professional role; musikpedagogik; musiker; musiklärare; musikhögskola; yrkesroll; Performing Arts;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur rollen som aktiv musiker påverkar rollen som pedagog och tvärtom. Vilka möjligheter och begränsningar finns det i att aktivt musicera parallellt med att undervisa? Kvalitativa intervjuer har genomförts med fyra pedagoger verksamma vid högskola och folkhögskola inom jazzgenren. LÄS MER

  4. 9. Berikande, begränsande eller befriande? - En intervjustudie om att uttrycka sig inom flera musikaliska stilområden

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Albin Johansson; [2010]
    Nyckelord :horizon of understanding; language; utvidgat språkbegrepp; musikaliskt uttryck; stilområde; pop; musiker; jazz; intervjustudie; hermeneutik; genre; Förståelsehorisont; musical expression; hermeneutics; interviews; music and style; musician; Performing Arts;

    Sammanfattning : Titel: Restricting, fortifying or liberating? - An interview study about expressing yourself in several musical style areas The purpose of this study is to find out what it means to a musician to express him- or herself in several musical style areas. From a hermeneutical perspective, interviews have been made with four musicians, who have studied jazz or classical music at a academy of music. LÄS MER

  5. 10. Belting i undervisning En studie i syn- och arbetssätt

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Linn Kaunitz; [2008]
    Nyckelord :belting; vocal technique; vocal coaching; voice physiology; sångteknik; sångundervisning; röstfysiologi; Musicology; Musikvetenskap; Pedagogy and didactics; Pedagogik; didaktik; Social Sciences; Arts and Architecture;

    Sammanfattning : Title: Belting in teaching. A study of views and teaching-procedure. The purpose of this study is to map how the singing teachers at a Swedish college of music describe and implement the vocal technique 'belting' in their curriculum. This study is based on watching and interviewing six different teachers. LÄS MER