Sökning: "maria nilsson malmö"

Visar resultat 1 - 5 av 36 uppsatser innehållade orden maria nilsson malmö.

  1. 1. The Impact of Collaborative Learning on Motivation and Speaking Anxiety in the Young EFL Classroom

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Maria Amini; Helin Bicen; [2024]
    Nyckelord :English as a Foreign Language; Collaborative learning; motivation; anxiety; speaking anxiety; learning motivation; primary school;

    Sammanfattning : This study explores the influence of collaborative learning on motivation and speaking anxiety in the English as a Foreign Language (EFL) classroom for young learners. The study highlights a crucial research aspect by examining the role of collaborative learning in addressing speaking anxiety. LÄS MER

  2. 2. Elevassistentens roll och samarbete med specialpedagogen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Lotta Nilsson; Maria Westerberg; [2022]
    Nyckelord :Elevassistenter; handledning; inkludering; kompetensutveckling; specialpedagogiska insatser;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Nilsson, Lotta och Westerberg, Maria (2022). Elevassistentens roll och samarbete med specialpedagogen. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  3. 3. “Grunden är alltid relationen med och anknytningen till barnet” - En studie om trygghetens betydelse för flerspråkiga barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Linda Svensson; Ida-Maria Nilsson; [2020]
    Nyckelord :andraspråksinlärning; anknytning; flerspråkighet; föräldrasamverkan; modersmål; pedagogers språkliga kompetens; trygghet; Likvärdighet;

    Sammanfattning : I den här studien tar vi reda på hur pedagoger bemöter barn och vårdnadshavare som inte talar eller förstår det språk som talas i förskolan, i detta fall det svenska språket. Vi tittar på hur pedagoger arbetar och förhåller sig till dessa barn och familjer för att skapa trygghet, samt hur de stöttar barnen för att de ska få möjlighet att utveckla såväl sitt modersmål som det svenska språket. LÄS MER

  4. 4. "Jag är bara jag". En textanalys av hur genus och sexualitet konstrueras i två ungdomsböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anna Järpvall; [2019]
    Nyckelord :genus; normer; queer; sexualitet; textanalys; ungdomslitteratur; värdegrund;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att genom en textanalys undersöka hur genus och sexualitet konstrueras i ungdomsböckerna Jag, En (David Levithan 2013) och Gilla ”Hata horan!” (Johanna Nilsson 2012). Problemformuleringen och dess relevans har en stark koppling till skolans värdegrund, således undersöker jag även hur dessa texter skulle kunna ligga till grund för ett värdegrundsarbete utifrån just genus och sexualitet. LÄS MER

  5. 5. Förändring- en del av vardagen - en undersökning om uppfattningar hos olika aktörer i förskolan angående förändringsarbete

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Maria Ekdahl; Elisabet Nilsson; [2018]
    Nyckelord :förskola; förändringsarbete; förändringsagent; process; utveckling;

    Sammanfattning : Förväntat kunskapsbidrag: Genom detta arbete vill vi skapa en ökad medvetenhet kring vilka kompetenser och kunskaper olika aktörer i förskolan har om förändringsarbete. Detta i sin tur skulle kunna bidra till bättre ingångar i utvecklingsprocesser på olika nivåer. LÄS MER