Sökning: "marknadisering"

Visar resultat 31 - 35 av 46 uppsatser innehållade ordet marknadisering.

  1. 31. Att leda äldreomsorg i skuggan av New Public Management : En kvalitativ studie om enhetschefers syn på reformer inspirerade av New Public Management i den kommunala äldreomsorgen

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Binyam Solomon; Fredrik Norberg; Mathias Eriksson; [2018]
    Nyckelord :New Public Management; äldreomsorg; enhetschef; mål- och resultatstyrning; konkurrensutsättning; budget; marknadisering;

    Sammanfattning : Sedan slutet av 1980-talet har den svenska välfärden implementerat en förvaltningspolitisk doktrin om styrning- och ledning lånade från det privata näringslivet. Till dessa idéer räknas bland annat mål-och resultatstyrning, konkurrensutsättning, beställar- och utförarmodeller och kundvalsmodeller. LÄS MER

  2. 32. I effektiviseringens kölvatten : En kvalitativ studie om gymnasielärare i en marknadiserad skola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Joakim Bröms; [2018]
    Nyckelord :marknadisering; NPM; new public management; pedagogiskt ledarskap; pedagogiska utmaningar; ramfaktorer;

    Sammanfattning : Dagens gymnasieskola präglas av effektivisering och marknadisering. Med en ramfaktorteoretisk analys undersöker studien en grupp lärares upplevelser av vad som utgör pedagogiska utmaningar i den egna verksamheten där effektivisering och vinstintressen styr. LÄS MER

  3. 33. Ideella värden och ekonomi: ett motsatsförhållande? : En studie om ekonomistyrning i ideella föreningar

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

    Författare :Petra Ahnelöv; Adriana Morar; Malin Stolt; [2016]
    Nyckelord :ekonomistyrning; ideella föreningar; ideella syften; ideella värden; marknadisering; ekonomisk effektivitet;

    Sammanfattning : Ideella föreningar skapar icke-finansiella värden som är viktiga för samhället i stort, men de måste samtidigt ha en fungerande ekonomi och hushålla med sina resurser, både pengar och ideellt arbete. I litteraturen uttrycks en oro att föreningarna marknadiseras genom att lägga ett större fokus på ekonomiska aspekter och anamma arbetssätt från näringslivet, och att detta leder till att föreningarnas demokratiska värden och ideella syften hamnar i skymundan. LÄS MER

  4. 34. Den publikfriande gymnasieskolan - Marknadiseringens effekter på musiklärarnas arbete

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :John Andersson; Anna Olin; [2016]
    Nyckelord :upper secondary school; Swedish school; music education; estetiska programmet. Educational sciences; musiklärare; valfrihet; konkurrens; marknadsföring; gymnasieskolan; musikpedagogik; Utbildningsvetenskap; marketisation; marketing; competition; freedom of choice; music teachers; esthetic programme; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Svenska gymnasieskolan har under de senaste decennierna genomgått ett antal reformer som har gjort det lättare för friskolor att etablera sig samt givit elever möjlighet att fritt välja och byta skola. Detta, kombinerat med en minskning av antalet gymnasieelever, har lett till en konkurrenssituation där skolorna måste marknadsföra sig för att vinna elever. LÄS MER

  5. 35. Lärares syn på sitt yrke ur ett professionsperspektiv : En intervjustudie

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Elina Ekberg; [2016]
    Nyckelord :Lärare; profession; professionalisering; läroplan; reformer; likvärdighet; marknadisering;

    Sammanfattning : .... LÄS MER