Sökning: "marknadsföring på 80-talet"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden marknadsföring på 80-talet.

  1. 1. Kooperativa identiteter : En kvalitativ studie av KF:s motstridiga företagsideal 1977-1987

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Ekonomisk-historiska institutionen

    Författare :Karin Eklann; [2018]
    Nyckelord :corporate identity; corporate branding; history marketing; KF;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att empiriskt analysera detaljhandelsföretaget Kooperativa Förbundets förhållande till traditioner, företagsideal och marknadsföring under perioden 1977–1987. Mer precist kommer den interna tidningen Kooperatören att studeras med hjälp av de teoretiska begreppen corporate identity, corporate branding och history marketing. LÄS MER

  2. 2. Grönyteopinion : hur väcker man intresse för stadsgrönska?

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Helge Björnsson; [2013]
    Nyckelord :grönyta; stadsgrönska; opinion; medborgarsamverkan; marknadsföring; parkförvaltning; PR;

    Sammanfattning : De första allmänna parkerna skapades på privata initiativ. Länge handlade parkförvaltning främst om ren förvaltning av utemiljöerna. Under 80-talet skedde ett skifte i synen på parkförvaltningarnas arbetsuppgifter. LÄS MER

  3. 3. Axe Anarchy - En avvikelse från det vanliga : En studie av hur Axe:s varumärkesutvidgning kan påverka Axe:s varumärkesvärde

    Kandidat-uppsats, Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Linn Gustafsson; Emma Engqvist; [2012]
    Nyckelord :Consumer based brand equity; brand extension; Axe; Axe Anarchy; Konsumentbaserat varumärkesvärde; varumärkesutvidgning; Axe; Axe Anarchy;

    Sammanfattning : The concept of brand equity emerged inthe eightiesto justify the long term value of marketing investments. Brand equity signify the value that a brand adds to a product and is the result of the marketing of a brand. LÄS MER

  4. 4. Från genus, via blått, till miljö : Den bild- och innehållsmässiga utvecklingen av disk- och tvättmaskinreklam 1981-2009

    Magister-uppsats, Kultur, samhälle, mediegestaltning

    Författare :Martin Vallner; [2010]
    Nyckelord :Miljö; Genus; Ekologisk; Modernisering; Reklam; Tvättmaskiner; Diskmaskiner; Miljödiskurs; Hermansson; Barthes; Sturken; Cartwright; Visuell; Semiotik; Bild; Blått; Vitt; Visual;

    Sammanfattning : I den här uppsatsen ville jag, med hjälp av olika reklambilder för disk- och tvättmaskiner, visa att ”miljö” sedan början på 2000-talet alltmer blev en resurs i kommersiell varureklam.Hur naturen och miljön används som ett försäljningsargument idag påverkas av en miljödiskurs som sedan sena 80-talet har fortsatt att utvecklas fram till nu, 2009. LÄS MER

  5. 5. Kultursponsring som reklam : Inställningar och attityder ur ett mottagarperspektiv

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Ingrid Freese; Anna Wikström; [2005]
    Nyckelord :kultursponsring; sponsring; reklam; värderingar; ungdomar; cultural studies; marknadskommunikation; postmodernism; Press and communication sciences; Journalistik; media; kommunikation; Social Sciences;

    Sammanfattning : Ungdomar födda på 80-talet har visat sig ha en negativ inställning till reklam. Detta har gjort att företagen söker andra vägar för att nå denna målgrupp och en allt vanligare strategi har blivit att sponsra populära artister och evenemang, en form av kultursponsring. LÄS MER