Sökning: "mat media"

Visar resultat 16 - 20 av 111 uppsatser innehållade orden mat media.

  1. 16. Landsbygdens roll i den kommunala planeringen : En jämförande dokumentstudie om kommuners arbete med landsbygdsutveckling iÖrebro-, Södermanlands- och Värmlands län

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Elin Isaksson; Wilma Ullerud; [2021]
    Nyckelord :Landsbygdsutveckling; översiktsplanering; urbanisering; kommunal planering; kulturlandskap; naturturism; matturism; landsbygd.;

    Sammanfattning : När det kommer till den kommunala planeringen anses staden vara det primära utvecklingsområdet. Att förbättra och utveckla staden ses oftast som det centrala i den kommunala planeringen. Vilket har med fört att landsbygden ofta blir placerad i periferin samt marginaliserad. LÄS MER

  2. 17. Vegetarisk mat och shopping i praktiken : En kvalitativ studie om hur unga vuxna hanterar vegetarisk shopping

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Moa Gustafsson; [2021]
    Nyckelord :Vegetarianism; Food choice; Plant-based; Motivation; Food shopping; Practice theory; Vegetarianism; Matval; Växtbaserad; Motivering; Livsmedelskonsumtion; Praktikteori;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att studera och analysera hur konsumenter hanterar shopping av vegetariska livsmedel i praktiken. För att svara på detta används en kvalitativ metod i form av12 individuella intervjuer. Studien har använt sig av ett urval på nio kvinnor och tre män i åldrarna 19-25, alla konsumenter av vegetariska livsmedel. LÄS MER

  3. 18. Vinturism i Skåne : En studie om varför vingårdar i Sverige kommit bli en attraktion och hur de valt att marknadsföra sig som en besöksverksamhet

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för geografi

    Författare :Anna Antal; [2021]
    Nyckelord :Wine tourism; marketing strategies; marketing; wine attraction; winery attributes; wineries;

    Sammanfattning : This study examines how wineries in Skåne market themselves as a visitor business. What their work on marketing strategies looks like and what attractiveness wineries have. It is a qualitative study based on semi-structured interviews with winery owners and winemakers from four different wineries in Skåne. LÄS MER

  4. 19. "Jag får sitta i min egen urin" : En kritisk diskursanalys om mediers rapportering om missförhållanden i äldreomsorgen 1997-2000

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Journalistik

    Författare :Nora Eklöv; Philip Jansson; [2021]
    Nyckelord :diskursanalys; media; missförhållanden; vanvård; äldreomsorg;

    Sammanfattning : Vår uppsats undersöker hur bilden av vanvård framställs inom äldreomsorg i Svenska Dagbladet och Aftonbladet mellan 1997–1999. Vi går också in på hur framställningssätten, inom de valda medierna, kan förklaras för den valda tidsperioden. Den tredje frågeställningen berör hur efterdyningarna av vårdskandalen framställdes år 2000. LÄS MER

  5. 20. Trovärdiga samtal om hållbarhet på Youtube : En kvalitativ studie om hur användare med kunskap inom hållbarhet upplever content om hållbar mat trovärdigt på Youtube

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Evelina Dristig; [2021]
    Nyckelord :Social media; Youtube; youtubers; influencers; credibility; sustainable food communication; Sociala medier; Youtube; youtubers; influencers; trovärdighet; hållbar livsmedels kommunikation;

    Sammanfattning : Today communication on social media takes place with a wide reach and from several different sources. This has made it more difficult for the user to perceive credibility than before. A current issue today is how we should consume food more sustainably because both humans and the environment are threatened. LÄS MER