Sökning: "mat media"
Visar resultat 6 - 10 av 111 uppsatser innehållade orden mat media.
6. Giv oss idag vårt dagliga bröd : En kvalitativ studie om exkludering och aktörskap bland ålderspensionärer som besöker civilsamhällets matutdelningar.
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Sverige toppade nyligen en ranking som det land i världen som det är bäst att leva i avseende indikatorn livskvalité, totalplacering blev en femte plats. Det är positivt men vid sidan om topprankningar framträder en annan dyster verklighet mitt i det svenska välfärdssamhället. LÄS MER
7. En enkätstudie om pensionärers matpreferenser i relation till internationella matkulturer
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskapSammanfattning : Bakgrund: Vilken mat individer väljer är komplext och påverkas av många faktorer. Det har under senare decennier setts ett ökat urval av mat från andra kulturer i Sverige. Globalisering, turism, invandring samt tillgängligheten till media och internet kan tänkas bidra till ökad exponering för internationellt inspirerad mat. LÄS MER
8. Marknadsföring av gårdsbutiker : en fallstudie om strategier och innehåll
Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of EconomicsSammanfattning : Intresset för svensk- och närodlad mat har under senare år ökat vilket resulterat i att allt fler lantbrukare öppnar gårdsbutiker. Konkurrensen på marknaden har bidragit till att lantbrukare använder sig av olika marknadsföringsstrategier för att nå ut till konsumenterna och utmärka sig från konkurrenter. LÄS MER
9. "Mat" : den medierade bilden av mat och TV-kockens symboliska kapital
L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medierSammanfattning : Uppfattningen om mat och matlagning i Sverige har utvecklats från ekonomisk och tidseffektiv till lustfylld och trendig, något media haft en stor roll i. Syftet med denna uppsats var att undersöka denna förändring och programmet “Mat” betraktat som en del av den. LÄS MER
10. Användning av automatiserade ordersystem för att förhindra matsvinn ilivsmedelsbutiker : En undersökning av vidare utvecklingsmöjligheter av automatiserade ordersystem för att ytterligare minska matsvinn
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och mediaSammanfattning : Matsvinn är försummandet av mat som är producerat för att konsumeras. Matsvinn innebär inte bara en ekonomisk förlust, utan bidrar också till ökat koldioxidutsläpp. Matsvinn sker i alla sektorer av matkedjan, men till stor del i livsmedelsbutiker. LÄS MER