Sökning: "mat media"

Visar resultat 6 - 10 av 111 uppsatser innehållade orden mat media.

  1. 6. Giv oss idag vårt dagliga bröd : En kvalitativ studie om exkludering och aktörskap bland ålderspensionärer som besöker civilsamhällets matutdelningar.

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Diana Aban; Ghita Flinckman; [2022]
    Nyckelord :Aktör; civilsamhället; exkludering; inkludering; KASAM; välfärdssamhälle; ålderspensionär;

    Sammanfattning : Sverige toppade nyligen en ranking som det land i världen som det är bäst att leva i avseende indikatorn livskvalité, totalplacering blev en femte plats. Det är positivt men vid sidan om topprankningar framträder en annan dyster verklighet mitt i det svenska välfärdssamhället. LÄS MER

  2. 7. En enkätstudie om pensionärers matpreferenser i relation till internationella matkulturer

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Sam Hjertberg; Lisa Allvin; [2022]
    Nyckelord :Matpreferenser; pensionär; matkultur;

    Sammanfattning : Bakgrund: Vilken mat individer väljer är komplext och påverkas av många faktorer. Det har under senare decennier setts ett ökat urval av mat från andra kulturer i Sverige. Globalisering, turism, invandring samt tillgängligheten till media och internet kan tänkas bidra till ökad exponering för internationellt inspirerad mat. LÄS MER

  3. 8. Marknadsföring av gårdsbutiker : en fallstudie om strategier och innehåll

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Charlotte Alicia Möller; Märta Wässman; [2022]
    Nyckelord :gårdsbutik; digital marknadsföring; content marketing; storytelling; marknadsmixen; marknadssegmentering;

    Sammanfattning : Intresset för svensk- och närodlad mat har under senare år ökat vilket resulterat i att allt fler lantbrukare öppnar gårdsbutiker. Konkurrensen på marknaden har bidragit till att lantbrukare använder sig av olika marknadsföringsstrategier för att nå ut till konsumenterna och utmärka sig från konkurrenter. LÄS MER

  4. 9. "Mat" : den medierade bilden av mat och TV-kockens symboliska kapital

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Frans Jervrud; Karl-Johan Ekberg; [2022]
    Nyckelord :fält; kapital; gastronomi; TV-kock; MCDA; Social Sciences;

    Sammanfattning : Uppfattningen om mat och matlagning i Sverige har utvecklats från ekonomisk och tidseffektiv till lustfylld och trendig, något media haft en stor roll i. Syftet med denna uppsats var att undersöka denna förändring och programmet “Mat” betraktat som en del av den. LÄS MER

  5. 10. Användning av automatiserade ordersystem för att förhindra matsvinn ilivsmedelsbutiker : En undersökning av vidare utvecklingsmöjligheter av automatiserade ordersystem för att ytterligare minska matsvinn

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Johanna Nager; [2022]
    Nyckelord :Food Waste; Automated order systems; Grocery stores; Matsvinn; Automatiserade Ordersystem; Livsmedelsbutiker;

    Sammanfattning : Matsvinn är försummandet av mat som är producerat för att konsumeras. Matsvinn innebär inte bara en ekonomisk förlust, utan bidrar också till ökat koldioxidutsläpp. Matsvinn sker i alla sektorer av matkedjan, men till stor del i livsmedelsbutiker. LÄS MER