Sökning: "mat media"

Visar resultat 11 - 15 av 111 uppsatser innehållade orden mat media.

  1. 11. "Månen är ingen ost!": En idéhistorisk kandidatuppsats om Georg Borgström och rymdforskningen

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för idé- och lärdomshistoria

    Författare :Jakob Lindqvist; [2022]
    Nyckelord :Space research; environment; speech acts; transnational; world hunger; population crisis; optimism; and pessimism.; Philosophy and Religion; Physics and Astronomy; Biology and Life Sciences; History and Archaeology;

    Sammanfattning : "The Moon is not made of cheese!": A history of ideas thesis on Georg Borgström and the space research This thesis discusses and analysis Georg Borgström’s arguments against the space research program in the 1960s. It begins with his appearance in the Swedish radio on the 28 of August 1960 with the title “Mat eller månraketer” (“Food or moon rockets”). LÄS MER

  2. 12. Icke-energigivande sötningsmedel En kartläggning av attityder, uppfattningar och konsumtionsbeteenden

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

    Författare :Hiba Asskoul; Mergita Gjaka; Clara Kullberg; [2021-10-22]
    Nyckelord :Icke-energigivande sötningsmedel; attityder; ; riskuppfattningar; konsumtionsvanor;

    Sammanfattning : Växande oro för hälsa och livskvalitet uppmuntrar människor att anpassa hälsosamma livsstilar och undvika konsumtion av mat rik på socker, salt och fett. Idag har tillgängligheten till energitäta och näringsfattiga livsmedel skapat problem med livsstilssjukdomar såsom övervikt och fetma, diabetes typ 2, insulinresistens, hjärt- och kärlsjukdomar och karies. LÄS MER

  3. 13. #Utomhusmat : En kvalitativ studie om huruvida friluftsintresserades utomhusmatvanor påverkas av Instagram

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Lucas Olausson; Kim Gullbrandsson; [2021]
    Nyckelord :Instagram; social media; outdoor life; nature; food-habits; influence; Instagram; sociala medier; friluftsliv; natur; matvanor; påverkan;

    Sammanfattning : Över 70% av svenska internetanvändare i åldrarna 18–25 använder sig dagligen av Instagram. Samtidigt söker sig allt fler människor ut i naturen, inte minst under den rådande pandemin. LÄS MER

  4. 14. Reklamfilm i 9:16 : Hur reklamfilm utformas för att passa det stående formatet i sociala medier

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Linnéa Engblom; [2021]
    Nyckelord :Visuell kommunikation; sociala medier; Instagram; bildformat; komposition; bildanalys; reklamfilm;

    Sammanfattning : Sociala medier fortsätter att vara en av de största plattformarna förmarknadsföring, men forskningen på området släpar efter. Mobiltelefonen somvisningsfönster är något som filmskapare måste förhålla sig till – men hur hanterasde begränsningar och möjligheter som formatet innebär? Detta arbete harundersökt hur skapare av rörlig reklam förhåller sig till formatet 9:16. LÄS MER

  5. 15. Communication strategies in a value-related crisis : case study of Oatly

    Master-uppsats, SLU/Department of Molecular Sciences

    Författare :Alexandra Steinwall; [2021]
    Nyckelord :Corporate social responsibility; crisis communication; crisis response; CSR communication; CSR crisis; food industry; food sector; situational crisis communication theory; sustainability; value-related crisis;

    Sammanfattning : The global food system faces great challenges in terms of sustainability. The access to food is unevenly distributed and one third of the population is either suffering from micro deficiencies or from a high calorie intake. LÄS MER